Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig


FILM

Légy jó mindhalálig

REGÉNYFELDOLGOZÁS


1. Villámkérdések

- Mi a történet műfaja?

- Milyen szerkezeti egységekre ontható?

2. EXPOZÍCIÓ

- Hol játszódik a történet?

- Melyik évben járunk?

- Mit tudunk meg a főhősről?

- életkora:

- családi helyzete:

- a kollégiumban elfoglalt helye:

- Mi volt Misi csomagjában, amit az édesanyja küldött?

- Mi lett a csomaggal?

Feladat:

Olvasd el a debreceni diáktársadalomról szóló részt, és magyarázd meg, mit jelenetnek ezek a szavak!

Katt ide:👇👇👇

Debreceni diákélet

- tógátusok:

- szolgadiákok:

- gratista:

- sellista:

- tanítva tanulás:

- mivel fizettek a tanításért:


Bonyodalom

- Milyen megbízatásokat kap Misi?

- Mi alapján teszi meg Pósalaky úr a lutriszámokat?

- Mi okozza a műben a bonyodalmat?

- Mennyiben felelős ezért maga Misi?

Feladat:

- Magyarázd meg a szójegyzék segítségével, mi a különbség a lutri és a reskontó között?

.................................................................................................................................................

KIBONTAKOZÁS

1. Milyen események kapcsolhatók a következő fogalmakhoz?

  • lutri
  • hazugság
  • nyomozás
  • szökés
  • kihallgatások
2. Hogyan változott az igazgató viselkedése Misivel szemben a kihallgatások során?

Először ...
A végén ...


3. Kik vannak a képen? Mit árul el a szereplők arckifejezése?







4. A nyomok

„Orczy lelkendezve, minden higgadtságát elveszítve mondta […] Egy magas, pedrett bajszú, olyan kisütött bajszú, göndör hajú úr vette fel” (Tizedik fejezet 263–264. oldal). 

Filmben:

a, Kitől tudta meg Misi, hogy már felvették a nyereményt? b) Kire ismert a kisdiák a „kisütött bajszú, göndör hajú” úrban?

5. Kire ismersz rá a képen? Képzeld el, hogy eltűnt. Te tudsz a rendőrségnek segíteni a nyomra bukkanni. Írj róla egy 5 mondatos személyleírást!



6. Mennyi időt ölel fel a regény ideje?

- Itt indult: ................................... itt fejeződött be:........................................................

- Szerinted miért lehet jelképes a befejezés ideje?

6. Misi egyre jobban szívére veszi a lutri eltűnését, és már testi jelei is vannak ennek. 

a, Melyek ezek? Hogy viselkedik földrajz órán ill. testnevelés órán? Írd le, mit láthattak a többiek rajta?

b, Írj egy 5 centis esszét Misi szemszögéből. A címe: Eszméletlen történet

7. A kollégiumba induló kisdiákot a következő szavakkal engedte el az édesanyja: „Gondold azt, hogy az én szemem lát, s akkor soha nem teszel semmit, ami nem helyes”. 

- Említs a fiú tettei közül olyanokat, amelyek szerinted arról tanúskodnak, hogy nem mindig hallgatott az intő szavakra!

8. Foglald össze egyetlen mondatban, milyen lelkiállapotban van Misi most, a kibontakozás rész végén!

..................................................................................................................................................................

Tetőpont

1. A tetőpont a mű legizgalmasabb, legmeghatározóbb része. Melyik ez a jelenet a regényben?

A tetőpont az, amikor Misit .................................................................................................

- Kik voltak jelen?

- Milyen volt a hangulat?

- Mi volt az eredeti cél?

- Te mit éreztél, mi volt a bizottság tagjainak a célja?

Feladat: 

- Olvasd el a tk.-ben található regényrészletet. Milyen különbségeket találsz a filmhez képest?!

- Milyen állapotba került Misi? Miért?

- Mi volt számára a legfájóbb? Miért?

2. Misi, miközben kihallgatták és mindenfélével megvádolták, magában különös dolgokra gondolt. 

Feladat: olvasd el a regényrészleteket, és fogalmazd meg a saját szavaiddal, mi járt Misi fejében!

a, 

"Aztán a tanárok maguk közt kezdtek valamit vitatni, de ő nem volt képes figyelni, csak árván állott ott, s nem azért volt árva, mert bántották, hanem azért, mert nem értette ezeket az embereket, éppoly kevéssé értette őket, mint azok őt. Gondolta kicsit magában: jó volna mindent elmondani, de nem lehetett, mert akkor saját magát dicsérni kellett volna, azt kellett volna mondania, hogy ő különb a többi fiúnál és mindenkinél, mert ő nemcsak hogy nem tett, de nem is gondolt rosszat senkiről és semmiről. De hogy lehet ezt megmondani, s talán nem is igaz, és talán igazuk is van a tanároknak, s ő csakugyan rossz és gonosz ember, s kereste a múltjában az igazságot, s akkor elhatározta, hogy meg is fogja mondani a bicskát, amit ellopott: ott van a szemétláda mögött."

b,

"Misi azt gondolta e pillanatban magában, hogy "ti mindnyájan elébem fogtok jönni, s csókolni fogjátok a kezemet, ha én híres ember leszek"

c,

"De Misi lesütötte a szemét, s nem szólt. Az egész olyan tétovának s bizonytalannak látszott előtte, érezte, hogy ezek az emberek hiába felnőttek és okos emberek, mégsem fognak megtudni semmit; hogy lehet megismerni valakinek a lelkét, ha ellenségesen, gyilkos szándékkal akarnak rést ütni bele, és úgy feszegetni ki titkait; ó, istenem, ha volna valaki, aki előtt kiönthetné szívét, négyszemközt és ártatlanul s odaadással. Elnézett az ablak felé, s szemei csüggedten meredtek el a homályos és pókhálós ablakrámán, amely sivatag volt és sivár, mint az ő élete."

3. A tárgyalás vége is különbözik a filmben és a regényben.

Feladat: Hasonlítsd össze, mi lett Misivel a tárgyalás végén! Te melyiket tartod odaillőbbnek? Miért?

a, filmben:                  b, regényben:

Segítség:

"Eredj ki - szólt aztán az elnök a gyereknek -, majd várj be, és majd hívatunk, ha kellesz.

Akkor a kisfiú az igazgatóhoz fordult, aki az egész gyűlésen némán volt jelen, s azt mondta neki:

- Kérem szépen, igazgató úr, azért jó fiúnak tetszik engem gondolni, ugye?

Az igazgató egy pillanatra felkapta a szemöldökét, azután azt mondta:

- Hm... Éppen azt akarjuk megtudni... Éppen ezt firtatják a professzor urak!...

A kisfiú lehajtotta a fejét s kiment, de szíve azért titkon mégiscsak az öregúrnál maradt egy kicsit."

4. MEGOLDÁS

- Mit döntöttek Misi sorsáról?

- Mi segítette a döntést?

- Hogyan fejeződik be a történet:

a, a filmben:

b, a regényben:

"- Akkor mi lesz belőled? - kérdezte a bátyja egészen halkan.

Misi sokáig hallgatott, nem merte kimondani, ami a szívén volt, csak lesütötte a fejét.

- Hát mi akarsz lenni, édes fiam? - kérdezte a bátyja újra.

Misi hirtelen azt mondta:

- Az emberiség tanítója.

Újra hallgattak soká.

- Tanító: tanulás nélkül még senki sem lett!... - szólt a bátyja.

Misi elszégyellte magát, hiszen ő akar tanulni, nem is tanulni: tudni!... Tudni akar ő: mindent, amit ember tud, s megrémült, hogy most elárulja magát, a titkot, amit senki se tud, még ő maga sem akar önmaga előtt sem tisztázni... amit senkinek se tudna megmondani, talán csak az édesanyjának, hogy: "költő"...

- Hogy gondolod, Misikém - szólt édes tréfájával a bölcs bátyja - csak úgy elindulsz és mégy az úton, és aki szembejön az élet országútján, azt mindjárt tanítani kezded?

Misi lehunyta a szemét titkos mosollyal:

- Igen.

A bátyja fél szemmel, mosolyogva nézett rá.

Sokára a jószagú szivarját kivette a szájából, s azt mondta erélyesebb s rendesebb hangon:

- Én úgy gondolom, legjobb lesz, ha eljössz abba az iskolába, ahol én tanítok, és ott majd tanulsz, odáig amíg mind megismered a declinátiókat és conjugátiókat és mindent, amit mások tudnak, hogy te is tovább taníthass másokat.

Soká csendben ültek, Misi lassan sírt és boldog volt, és örült, hogy így lesz. Akkor azt mondta a bátyja nyájas szelídséggel - mint egy lelki biztató hang, mely a szívet feloldja a zárakból, s kiteríti az isten színe elé:

- Vagy más egyébre akarod te tanítani az emberiséget?

Misi lopva nézte, nézte a bátyját, újra könny öntötte el a szemét, s összekuporodott, mint egy kis giliszta, s egészen halkan és egészen csendesen azt rebegte:

- Csak arra, hogy légy jó... légy jó... légy jó mindhalálig..."


5. Miért fontos ez a záró mondat szerinted?

6. Misi HŐS vagy ÁLDOZAT? 

Feladat: Készíts egy T-táblát és írj mind a 2 szemponthoz példákat!

.....................................................................................................................................................................

7. Házi dolgozat: 

- egy elbeszélő fogalmazás írása, monológ jelleggel!

Címe:

Debreceni diák voltam 

- avagy Nyilas Mis vallomása a kollégiumban eltöltött 4 hónapjáról -

Terjedelem: 100 szó

Forma: kézi vagy géppel írt szöveg

Értékelési szempontok:

- 3-as tagolás

- a tárgyalás tagolása további bekezdésekre

- olvashatóság

- helyesírás

- mondanivaló

Határidő: 2023. 05. 16. kedd !!!! 



..............................................................................................................................................................

https://padlet.com/deszak711/olvas-sarok-d0yww3s16x5x7f62 


Mozgóképismeret

A tk. 113. oldalán keresd az információkat!

  • Mit jelent a narráció szó? magyarázd meg!
  • Miből tevődik össze a film cselekménye?
  • Mit mindent ismerünk meg az expozícióból?
  • Mi adja a bonyodalom alapját?
  • Miből áll össze az egyes szereplők jelleme?
  • Hogy hívjuk a központi szereplőt?
  • Mi az EPIZÓD?
  • Milyen szerepeket tölthet be az epizód?
  • Mi jellemzi a FORDULATot?
  • Mi a kapcsolat a fordulat és a TETŐPONT között?
  • Mit tartalmaz a lezárás?
  • Minden történetben van lezárás? Miért?
Gyakorlati feladat:
Nézd meg a következő videót! 👇👇👇 Majd tedd élettelivé a vázlatot!

Expozíció:
Bonyodalom:
Konfliktus:
A főszereplő(k) jelleme:
- külső tulajdonságok:
- belső tulajdonságok:
Fordulat:
Tetőpont:
Lezárás:

............................................................................................................................................................

MINDENKI

1. Fogalmazd meg 1-1 mondatban, miről szól ez a film:

a, Zsófi szemszögéből

b, a tanárnő szemszögéből

c. Liza szemszögéből!

2. Mutasd be a fil részeit!

EXPOZÍCIÓ - BONYODALOM _ KONFLIKTUS _ TETŐPONT _ MEGOLDÁS

3. Konfliktusok(k)

- Szerinted kik között és miért van konfliktus?

- Melyiket hogyan lehetne feloldani?

- Melyik érintett meg téged mélyebben?

4. Mi lehetne a mű megoldása?

5. Kreatív írás

- Írd meg, mi lehetne a történet folytatása! Válassz egy szereplőt, és az ő szemszögéből írd meg a folytatást! (Min. 4-5 mondat!)

a, Zsófi szemszögéből

b, a tanárnő szemszögéből




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés