13 N

 Gyakorlás

Szófajok

Szófaji csoportok

Szófajok

Költői képek

https://wordwall.net/resource/13428629/irodalom/sz%c3%b3k%c3%a9pek-id%c3%a9zetek

Vélemény kifejezése

Olvasd el a lenti cikk részletét és fejtsd ki a véleményed a tévénézéssel kapcsolatban! Utalj a cikkben olvasott jelenségre ill. még 3 másik nézőpontból is vizsgáld meg a témát!

"Régebbi tanulmányok szerint egy átlag amerikai napi 4,5 órát tölt tévénézéssel. Eddig mindig a gyerekek tévénézési szokásai álltak az aggodalmak középpontjában, annak ellenére, hogy az új tanulmány szerint senki sem tölt annyi időt a televízió előtt, mint az idős korosztály. A 65 év felettiek a nap 25 százalékát tévénézéssel töltik. A kutatás szerint a 76 évnél idősebbek nézik legtöbbet a tévét, míg a 26 és 35 közöttiek a legkevesebbet. Az idő előrehaladtával viszont egyre nő a készülék előtt töltött idő. A kutatáshoz az adatokat az egész nemzetet átfogó reprezentatív mintából nyerték, amit 2006-ban a Princeton Egyetem "Egészség és Jólét" kutatóközpontja gyűjtött össze. A résztvevőket arra kérték, hogy vezessenek naplót napirendjükről, és írják le érzéseiket az egyes elfoglaltságokkal kapcsolatban.

Dr. Martin Gorbien, a chicagoi Rush Egyetem időskori orvoslással és fájdalomcsillapítással foglalkozó központjának igazgatója szerint nem az a kérdés, hogy az idős emberek miért szeretik a televíziót, hanem az, hogy néhányan miért viszik túlzásba. "Az időseknél sokszor tapasztalunk elszigeteltséget, magányosságot, nem diagnosztizált és kezeletlen depressziót. Ha az ember magányos és depressziós, a legizgalmasabb dolog az életében a televízió lehet, de nem biztos, hogy jól is érzi magát tőle" – magyarázza Dr. Gorbein. Sokan azért tévéznek, mert nincs más lehetőségük: már nem vezetnek autót, családjuk messze él, barátaik meghaltak, vagy olyan krónikus betegségben szenvednek, hogy nincs lehetőségük más elfoglaltságra.

"Beszélgetnünk kell velük mentális és fizikai állapotukról, társas kapcsolataikról, sok idős ember ugyanis úgy érzi, hogy "semmim nem maradt a televízión kívül" – teszi hozzá Gorbein."

.................................................................................................................................................................

Jelek és jelrendszerek a nyelvünkben

https://zanza.tv/magyar-nyelv/kommunikacio/szemelykozi-kommunikacio-nem-nyelvi-formai

Figyeld meg: Milyen nem nyelvi jeleket használunk a kommunikációnkban?


https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_9_nat2020/lecke_01_003

Online feladat: Vakarja a füle tövét

1. Mi lehet az oka annak, ha a beszélő a következő kommunikációs eszközöket alkalmazza? Találjon legalább két-két jelentést mindegyikhez!

- ordibálás:

- nem néz a másik szemébe:

- beszéd közben sokszor megáll és szünetet tart:

2. Gyűjtsön példákat a nem nyelvi jelek következő típusaira!

látható:

hallható:

tapintható:

érezhető:

....................................................................................................................................................

1. Műelemzés Szabó Magda: CSé

Értelmezze Szabó Magda alkotását! 

Elemezze a tanárnő lelkiállapotában, személyiségében bekövetkező változást! 

Mutassa be, hogy a narrátor milyen írói eszközökkel ábrázolja a főszereplőnő lelkiállapotának, személyiségének átalakulását, valamint az emberi sorsokat és kapcsolatokat is meghatározó történelmi eseményeket! 

Fogalmazása 400-800 szó terjedelmű legyen! 

- Mi a történet műfaja?

 - Hogyan értelmezed a címet?

- Hogyan jelenik meg a narrátor (elbeszélő) a műben?

- Mi a történet ideje?

- Mennyi idő alatt játszódik le a történet?

- Hol játszódik a történet?

- Kik a történet szereplői? Mit tudsz róluk?

- Hogyan változott a tanárnő lelkiállapota?

- Kikkel került és miért konfliktusba?

- Hogyan kezeli a konfliktusokat?

- Mi a legnagyobb fájdalma?

- Hogyan hatott a korrepetálás eseménye a tanárnőre?

- Milyen történelmi események vannak hatással a műben?

2. Szövegalkotós feladat

Ön a környezettudatossági világnap ifjúsági parlamentjébe delegált képviselő. Csoportjukban

azzal foglalkoznak, hogy felhívják korosztályuk tagjainak a figyelmét: egyénenként is sokat

tehetnek az élhetőbb világért a túlfogyasztó, pazarló társadalomban. Társaival felosztották egymás

közt a megvitatandó témákat a felvetett problémakörök szerint; Ön a környezettudatos

élelmiszervásárlás és táplálkozás területét választotta, mert ezzel kapcsolatban rengeteg gyakorlati

tapasztalattal rendelkezik, és számos konkrét megoldási javaslatot is szeretne felvetni, tudatosítani.

Írja meg figyelemfelkeltő hozzászólását 120-200 szó terjedelemben a környezettudatos

élelmiszervásárlás és táplálkozás tárgyában az ifjúsági parlament szakmai napjára!

Legalább 3-4 konkrétumra hivatkozzon, és ügyeljen a hivatalos felszólalás műfaji, formai

sajátosságaira (kapcsolódás az előző hozzászólókhoz, kapcsolattartó nyelvi formák, további

hozzászólás ösztönzése)


hozzászólás egy korábban már elhangzott szövegre reflektál.

Felépítésük:

  • hallgatóság megszólítása;
  • hozzászólás esetében azon gondolatok felidézése, amelyekre a hozzászóló reflektálni akar: miért fontos ez a téma?
  •  írj az környezetkímélő étkezésről és a bevásárlásról min 3-3 szempontot és példát (utalás a jelenlévőkre (pl. „mint önök is tudják…”) - 
  • mondanivaló összefoglalása;
  • - bíztasd hozzászólásra a többieket
  • Végül formális befejezés (pl. Köszönöm a lehetőséget/figyelmet…)

 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés