5 nyelvtan
A szavak szerkezete
1. Mi a különbség a 2 csoport szavai között?
HAL HÁLÓ HALFEJ HÁLÓSZOBA
egyszerű szavak összetett szavak
Feladat: tk. 126/1 Összetett szavak írása a képről! - 1 perces feladat!
2. Magyarázd meg a szabály segítségével a következő 3 szót:
- egyszerű szó
- összetett szó
- többszörösen összetett szó
3. Feladatok
a. csoport: 127/3 b csoport: 127/4 c csoport: 127/ 7
4. Egy kis helyesírás:
127/6 - Mit jelentenek a következő szavak? Foglald mondatba a szópárokat!
zöld alma / zöldalma magyar tanár / magyartanár gyors vonat / gyorsvonat
128/8 - igekötős igék
- Mennyiben módosulnak a szavak jelentései, ha különböző igekötőket kapnak?
VÁG - MEG... LE.... ÁT... RÁ... VISSZA... BELE.....
KÖT -
MEGY-
Munkafüzet: 31 rész / 4. feladat
Összefoglalás:
- Honnan lehet felismerni az _ egyszerű, összetett, többszörösen összetett szavakat?
- Hogy nevezzük az összetett szó tagjait?
Házi feladat: Mf- 31/ 2. 5. feladat
................................................................................................................................................................
Gyakorló feladatlap
...........................................................................................................................................................
Gyakorlás
TESZT
Alkoss mondatokat a szavakkal!
- rávesz
- bevesz (2)
- elvesz
- visszavesz
- beszámol (2)
- rászámol
- kiszámol
- összeszámol
- leszámol
- belead (2)
- túlad
- megad (2)
- felad(2)
- átad
- bead
1. Csoportosítsd a szavakat! A füzetedbe írd le az összetett szavakat!
2. Alkossatok összetett szavakat!
3. SZÓKINCSFELADAT
A, csoport MF 59/ 5 - szinonímák keresése
B csoport TK 130/ 4 - Válaszd ki az összetett szavakat!
..............................................................................................................................................
A szótő és a toldalék
1. Miből állnak a szavak?
SZÓTŐ+TOLDALÉK
fal, falas, háztető, háztetők, szép, szépen, Zoltán, Zoltánt...
Játék: szólánc
szótő - toldalékos változat ...
2. Feladat - válogass kedvedre!
A csoport TK 129/ 1. a
B csoport129/2
3. SZÓBONCOLÓS
A csoport:
VICCELTEM
......
..............
..................
..........................
B csoport:
TK 131/ 6
C csoport
TK 131/7
Házi feladat:
Ml. 62. oldalon keressetek 3-3 példát:
-egyszerű szó, toldalék nélkül:
-egyszerű, toldalékos:
-összetett toldalék nélkül:
-összetet toldalékkal:
...............................................................................................................................................
TOLDALÉKOK
Ismétlő feladat
1. Keress a tk. 129. oldalán a 2-es feladatból
- 3 egyszerű szót toldalék nélkül:
- 3 egyszerű szót toldalékkal:
2. Válaszd ki, mely szavak összetettek!
kalapács, kalaptartó, hajháló, hajjal, hűtő, hűtőláda, esőfelhő, esős,
3. Miről lehet felismerni az összetett szavakat? Hogy nevezzük a részeit?
4. A következő szavakhoz tégy utó- vagy előtagot, hogy összetett szó legyen!
- .................lánc, lánc............., varró..............., üveg.................,
5. Alkosd tovább a szót!
a, Tedd többesszámba a következő szavakat!
tó - .... vödör-........... szekér-........... kanál-................
b, Kapcsold a következő toldalékokat a szavakhoz!
erdő+i-...................... álom+s -........................üt+j-..................................
...................................................................................................................................................
1. Helyesírás
Tk. 130/5 - Ki ír helyesebben?
A csoport - tollbamondás
B csoport - kiválasztásos feladat
2. Szövegelős - Tk 12 / 1
3. Bontsd fel a szavakat szópiramisban!
ÜL ÖT LAP
.........
....................
.................................
.............................................
- Melyik szó mit jelent? Foglaljuk mondatba!
- Mi történt a szavak jelentésével?
- Mi történt a szavak szófajával?
4. SZABÁLY-tanulás! Tk 133/ sárga rész
5. Versenyezzünk! Alkoss új szavakat! Tk. 133/ 4
Dobozoljuk be a szavakat szófajokba!
FŐNÉV ( ki? mi?)
Melléknév: (milyen)
Ige: (Mit csinál?)
6. Gyakorolj!
A csoport: tk 133/ 5
B csoport: 133/ 6
Házi feladat:
- A képző fogalma
- Online gyakorlás
.........................................................................................................................................................
A képzők
1. Válaszd ki az egyszerű toldalél nélküli szavakat!
ház, házmester, házi, kézre, karvédő, kéz, kart, kar, képmás, kép, képek
2. Honnan ismerted fel őket?
3. Ezeket a szavakat írd le egymás alá és alakítsd át olyan szófajjá, amit itt látsz!
a, ........................ (melléknév) - ....................................
b, ....................... (ige) - .................................................
c, ......................... ( ige) - ..............................................
(főnév) - ........................................
d, ......................... (ige) - ...............................................
(melléknév) .......................................
- Foglald mondatba az a, feladat szavait!
- Mi történt az alapszó szófajával és jelentésével?
4. Házi feladat ellenőrzése
ml. 62/ 1 - szavak gyűjtése tk. 133/ 4, 5, 6
5. Gyakorlás
A JEL
1. Kered a szótőt! Tk. 134/ 1
2. Mit kell tudni a jelről? - sárga szabály
- mit adnak hozzá a szóhoz?
- hol állnak?
3. JEL-leltár
igéhez járuló jelek: tud
- tud/na - feltételes mód jele: na, ne, ná, né..
- fele/...
-ír/j - felszólító mód jele: j
- alud/......
- ír/t- a múlt idő jele: t/tt
- olvas/....
A névszókhoz járó jelek:
- könyv/ek - a többes szám jelei: -k, -i
- szék/..
- autó/i
- ruha/..
- jo/bb - a fokozás jele_ -bb
- nagy/..
- Pali/é - birtokjel: -é
- lány/....
- kutyá/m - birtokos személyjelek: -m, -d, ja
- könyv/....
4. Gyakorlat - párban
- Villámkérdések: Mi a k? Mi a j? ....
- Villámkérdések: Mi a fokozás jele? ...
5. Gyakorlat - csoportban
- 143/2
.........................................................................................................................................................
Szövegszerkesztés: A LEÍRÁS
1. Barcobázzunk!
2. Mi a leírás? Hogyan épül fel?
A. csoport Képleírás 107/ 3 B csoport Tárgyleírás 108/5
3. Hogy építsünk fel egy leíró szöveget? Tk 108/ 6
- Milyen legyen a cím,
- Hány részre tagoljuk?
- Hány része lehet a bekezdésnek?
- Mire kell törekedni az írásnál?
- Milyen szavakat használjunk?
4. Személyleírás Tk. 110/ 9
- Készítsetek a személyekről minél pontosabb személyleírást!
5. Mi az a FANTOMKÉP? Tk. 110. o.
Házi feladat:
Készíts minél részletesebb személyleírást a János vitéz egyik szereplőjéről!
Használj a leírásban hasonlatokat is!
Minimum mondatszám: 8
Készíts is el otthon a figuráját bármely anyagból!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése