5 nyelvtan

 A szavak szerkezete

1. Mi a különbség a 2 csoport szavai között?

        HAL    HÁLÓ                         HALFEJ           HÁLÓSZOBA

       egyszerű szavak                         összetett szavak

Feladat: tk. 126/1 Összetett szavak írása a képről! - 1 perces feladat!

2. Magyarázd meg a szabály segítségével a következő 3 szót:

  • egyszerű szó
  • összetett szó
  • többszörösen összetett szó
3. Feladatok

a. csoport: 127/3        b csoport: 127/4      c csoport: 127/ 7

4. Egy kis helyesírás:

127/6 - Mit jelentenek a következő szavak? Foglald mondatba a szópárokat!

zöld alma / zöldalma           magyar tanár / magyartanár      gyors vonat / gyorsvonat

128/8 - igekötős igék

- Mennyiben módosulnak a szavak jelentései, ha különböző igekötőket kapnak?

VÁG - MEG... LE.... ÁT... RÁ... VISSZA... BELE.....
KÖT -
MEGY-

Munkafüzet: 31 rész / 4. feladat

Összefoglalás:
- Honnan lehet felismerni az _ egyszerű, összetett, többszörösen összetett szavakat?
- Hogy nevezzük az összetett szó tagjait?

Házi feladat: Mf- 31/ 2. 5. feladat

................................................................................................................................................................
Gyakorló feladatlap
...........................................................................................................................................................

Gyakorlás

TESZT
Alkoss mondatokat a szavakkal!
  • rávesz
  • bevesz (2)
  • elvesz
  • visszavesz
  • beszámol (2)
  • rászámol
  • kiszámol
  • összeszámol
  • leszámol
  • belead (2)
  • túlad
  • megad (2)
  • felad(2)
  • átad
  • bead

1. Csoportosítsd a szavakat! A füzetedbe írd le az összetett szavakat!


2. Alkossatok összetett szavakat!


3.  SZÓKINCSFELADAT

A, csoport   MF 59/ 5 - szinonímák keresése

 B csoport  TK 130/ 4 - Válaszd ki az összetett szavakat!

..............................................................................................................................................

A szótő és a toldalék

1. Miből állnak a szavak?

                                                                 SZÓTŐ+TOLDALÉK

fal, falas, háztető, háztetők, szép, szépen,  Zoltán, Zoltánt...

Játék: szólánc
szótő - toldalékos változat ...

2.  Feladat - válogass kedvedre!

     A csoport TK 129/ 1. a   

       B csoport129/2

3. SZÓBONCOLÓS

A csoport:

VICCELTEM 
......
..............
..................
..........................

B csoport:
 TK 131/ 6

C csoport

TK 131/7


Házi feladat:
Ml. 62. oldalon keressetek 3-3 példát:
-egyszerű szó, toldalék nélkül:
-egyszerű, toldalékos:
-összetett toldalék nélkül:
-összetet toldalékkal:
...............................................................................................................................................

TOLDALÉKOK

 Ismétlő feladat

1. Keress a tk. 129. oldalán a 2-es feladatból 
- 3 egyszerű szót toldalék nélkül:
- 3 egyszerű szót toldalékkal:

2. Válaszd ki, mely szavak összetettek!
kalapács, kalaptartó, hajháló, hajjal, hűtő, hűtőláda,  esőfelhő, esős, 

3. Miről lehet felismerni az összetett szavakat? Hogy nevezzük a részeit?

4. A következő szavakhoz tégy utó- vagy előtagot, hogy összetett szó legyen!
  • .................lánc, lánc............., varró..............., üveg................., 
5. Alkosd tovább a szót!
a, Tedd többesszámba a következő szavakat!

tó - .... vödör-........... szekér-...........  kanál-................

b, Kapcsold a következő toldalékokat a szavakhoz!

erdő+i-...................... álom+s -........................üt+j-..................................

...................................................................................................................................................


1. Helyesírás
Tk. 130/5 - Ki ír helyesebben?

A csoport - tollbamondás
B csoport - kiválasztásos feladat

2.  Szövegelős - Tk 12 / 1

3. Bontsd fel a szavakat szópiramisban!
                                      ÜL                                                          ÖT                    LAP
                                    .........
                             ....................
                         .................................
                     .............................................

- Melyik szó mit jelent? Foglaljuk mondatba!
- Mi történt a szavak jelentésével?
- Mi történt a szavak szófajával?

4. SZABÁLY-tanulás! Tk 133/ sárga rész

5. Versenyezzünk! Alkoss új szavakat!  Tk. 133/ 4
     Dobozoljuk be a szavakat szófajokba!

     FŐNÉV ( ki? mi?)
    Melléknév: (milyen)
    Ige: (Mit csinál?)

6. Gyakorolj!

A csoport: tk 133/ 5
 B csoport: 133/ 6


Házi feladat:
- A képző fogalma
- Online gyakorlás

.........................................................................................................................................................

A képzők

1. Válaszd ki az egyszerű toldalél nélküli szavakat!

ház, házmester, házi, kézre, karvédő, kéz, kart, kar, képmás, kép, képek

2. Honnan ismerted fel őket?
3. Ezeket a szavakat írd le egymás alá és alakítsd át olyan szófajjá, amit itt látsz!

a, ........................ (melléknév) - ....................................
b, ....................... (ige) - .................................................
c, ......................... ( ige) - ..............................................
                              (főnév) - ........................................
d, ......................... (ige) - ...............................................
                              (melléknév) .......................................

- Foglald mondatba az a, feladat szavait!
- Mi történt az alapszó szófajával és jelentésével?

4. Házi feladat ellenőrzése

ml. 62/ 1 - szavak gyűjtése    tk. 133/ 4, 5, 6

5. Gyakorlás

A JEL

1. Kered a szótőt! Tk. 134/ 1

2. Mit kell tudni a jelről? - sárga szabály

- mit adnak hozzá a szóhoz?
- hol állnak?

3. JEL-leltár

igéhez járuló jelek: tud

- tud/na -  feltételes mód jele: na, ne, ná, né..
- fele/...

-ír/j - felszólító mód jele: j
- alud/......

- ír/t- a múlt idő jele: t/tt
- olvas/....

A névszókhoz járó jelek:
- könyv/ek - a többes szám jelei: -k, -i
- szék/..
- autó/i
- ruha/..

- jo/bb - a fokozás jele_ -bb
- nagy/..

- Pali/é - birtokjel: -é
- lány/....

- kutyá/m - birtokos személyjelek: -m, -d, ja
- könyv/....

4. Gyakorlat - párban
  • Villámkérdések: Mi a k? Mi a j? ....
  • Villámkérdések: Mi a fokozás jele? ...
5. Gyakorlat - csoportban

  • 143/2 



.........................................................................................................................................................


Szövegszerkesztés: A LEÍRÁS

1. Barcobázzunk!

2. Mi a leírás? Hogyan épül fel?

A. csoport Képleírás 107/ 3                   B csoport Tárgyleírás 108/5

3. Hogy építsünk fel egy leíró szöveget? Tk 108/ 6

  • Milyen legyen a cím,
  • Hány részre tagoljuk?
  • Hány része lehet a bekezdésnek?
  • Mire kell törekedni az írásnál?
  • Milyen szavakat használjunk?
4. Személyleírás Tk. 110/ 9

- Készítsetek a személyekről minél pontosabb személyleírást!

5. Mi az a FANTOMKÉP? Tk. 110. o.

Házi feladat: 
Készíts minél részletesebb személyleírást a János vitéz egyik szereplőjéről! 
Használj a leírásban hasonlatokat is!
Minimum mondatszám: 8
Készíts is el otthon a figuráját bármely anyagból!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés