5 nyelvtan

 Helyesírási alapelveink

1. Hogy hívjuk ezeket az alapelveket?

a, Én azt írom le, amit hallok:

b. Én úgy írom le a szót, hogy megkeresem a szótőt és a toldalékot:

c. Én úgy írom le a szót, ahogy megtanultam, nem keresek benne logikát:

d, Én úgy írom le a szót, hogy "kispórolok" belőle egy mássalhangzót:

2. Fülgyakorlat. 

A, Tagold mondatokra a szöveget! Keress benne állatnevet (3)!

 JÓLÉGYÉSKELLEMESÜNNEPEKETVIGYÁZZMERTEZENAZÚTONSOKAKÁTYÚKÖVESDIG

b, Keress benne összetett szavakat (4) és állatneveket (6)! Hogy kell írni az összetett szavakat?

Haza ment a buszmegállóból, s a kicsi galagonyabokor alatt kereste tűtartóját. Este vendégek jönnek, jól kell kinézni! Ez a ronda ruha már ócska, csak a színe jó.

c, Keresd a helyesírási hibákat és az állatneveket (2)!

Megyek, mert ki abál nagy anyám. Bisztos elgémberedet a lába.

3. Ismétlés - hagyomány elve - Melyik szó illik a mondatba?

a. A tesóm készül a versenyre és minden nap 100 kg-os  sújt/ súlyt emelget.

b. Ma a folyósón a víz kifolyt/kifojt a wécéből.

c, Hej/hely de nagy a meleg idebent!

d, Ma a vitéz jól kiszabja/kiszablya a basa fejét.

e, online feladat

ly/j?


4. Őseink neveinek az írása: Írd le helyesen a szavakat, ahol hiba van, javítsd ki! (segít a tk. 101. oldala)

Wörös Sándor, Báthori István, Adi Endre, 

Kodály Zoltán, Ötvös Lóránd, 

Babitcs Mihály,  Móric Zsigmond,  Wörösmarti Mihály,

online feladat:

Régies családnevek

5. Hétköznapi családnevek a hagyomány elve szerint

Tk. 101/ 10. 

A szóelemzés alapelve

Ismétlés

A. Melyik szó írása nem helyes? Vajon miért?

hoszszú, hattyú, tolllal, fütyvel, gallyal, dísszalag, kulcscsont, Vassal, Vass-sal, Bernadettel,Marian-nal, sakkatalógus, váll-lap

B. Melyik szóra gondoltam játék! Tk. 105/8

- Mindenki 1 percig memorizálhatja a szavakat!

- Válassz ki egy szót és írd körül, a többieknek le kell írniuk helyesen!

Gyakorlás

Másold le a füzetedbe a megoldást!

Kihívás 1

 Csak online oldd meg!

Kihívás 2

Kihívás 3 - EXTRA

Kihívás 4

https://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=931


Kreatív feladat: Válassz az első kihívás szavaiból 5-t és írj vele egy mini történetet, amely így kezdődik:

Egy nap arra ébredtem, hogy ....


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés