8. irodalom

 József Attila

Mit kell tudni József Attiláról?


1. József Attila élete 5 percben- Készítsetek szófelhőt életrajzi adatokkal!

2. Házi feladat ellenőrzése

3. Versmondás

4. Olvassátok el a Születésnapomra című verset!

  • Mikor keletkezett? Miért fontos ez a dátum?
  • Miért fontos az életünkben a születésnap?
  • Mitől fura ez a vers?
  • Nézd meg a kéziratát, mi az, ami feltűnik neked?
  • Mi a vers helyszíne?
  • Kik vannak jelen a születésnapján?
  • Miért mondhatjuk, hogy ez a vers egy ÖNVALLOMÁS?
  • Kiket szólít meg a versében József Attila?
  • Kivel kapcsolatban mi fáj neki?
  • Miért lehet ez a vers: LELTÁRVERS?
  • Milyen a rímelése?
  • Mi különös a vers formájában?
  • Milyen hangvételekre ismersz rá a vers egyes részein?


Születésnapomra

Harminckét éves lettem én –
meglepetés e költemény
 csecse
 becse:
ajándék, mellyel meglepem
e kávéházi szegleten
 magam
 magam.
Harminckét évem elszelelt
s még havi kétszáz sose telt.
 Az ám,
 Hazám!
Lehettem volna oktató,
nem ily töltőtoll koptató
 szegény
 legény.
De nem lettem, mert Szegeden
eltanácsolt az egyetem
 fura
 ura.
Intelme gyorsan, nyersen ért
a „Nincsen apám” versemért,
 a hont
 kivont
szablyával óvta ellenem.
Ideidézi szellemem
 hevét
 s nevét:
„Ön, amig szóból értek én,
nem lesz tanár e féltekén” –
 gagyog
 s ragyog.
Ha örül Horger Antal ur,
hogy költőnk nem nyelvtant tanul,
 sekély
 e kéj –
Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon
 taní-
 tani!

Születésnapomra 

 Keletkezése: 1937. április 11-én (fél évvel a halála előtt) írta egy kávéházban üldögélve születésnapjára saját magának 
 Műfaja: alkalmi vers – egy maghatározott alkalomra íródott 
 Témája: köszöntés, számvetés: az eddigi életút áttekintése, lehetséges jövő bemutatása 
 Szerkezete: különleges versforma 10 négysoros versszak: egy versszak két nyolcszótagú és két kétszótagú sorból áll a két rövid sor játékos rímpár, melyben az egész sor rímel 
 Üzenete: költői hitvallás: a magyar népet szeretné verseivel emberségre, jóságra, szépségre tanítani 

Házi feladat: 
- Verselemzés
- Verstanulás 
A. csoport- az egész vers
B csoport  - 5 versszak


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés