Kárpát-medencei irodalom 20. sz. első fee
FELVÉTELI előkészítésre bejelentkezés kódja: fd3oy4h
.............................................................................................
Kárát-medence irodalma
test
https://quizizz.com/join?gc=073239&source=liveDashboard
1. Milyen volt a gazdasági élet?
1867 - kiegyezés=
1914. I. világháború =TRIANONI BÉKADIKTÁTUM
2. Kulturális élet jellemzői
- Milyen irodalmi irányzatok voltak jellemzőek a Kárpát-medencében?
- ...
- ..
- ...
Lapok: |
Új Idők |
Nyugat |
Erdélyi Helikon |
időszak |
|
|
|
célja |
|
|
|
szerkesztő(k) |
|
|
|
Példa alkotókra: |
|
|
|
- Mit árul el róla szerinted az aláírása?
- Mit tudunk a születéséről és a szüleiről?
- Nemes vagy paraszti származású volt a családja?
- Ma hol keresnéd a szülőfaluját?
- ...........................................................................................................................................
- Minek szánták szülei a fiúkat? Miért?
- Hogyan vall magáról Ady?
- .........................................................................................................................................
- Milyen lapoknál dolgozott Ady?
- Ki az a Léda?
- Hol és mikor ismerte meg Adyt?
- Hogyan kapcsolódik Ady Párizshoz?
- ..............................................................................................................................................
- Melyik kötete jelent meg 1906-ban?
- Mi jellemezte ezt a kötetet?
- Melyik folyóiratban jelentek meg írásai?
- ..............................................................................................................................................
- Milyen jelentős dolgok történtek Adyval 1912-ben?
- Ki volt az a Csinszka?
- Mitől érdekes a kapcsolatuk?
- Hogyan kapcsolódik életük Csucsához?
- .......................................................................................................................................................
- Milyen változások következtek be Ady életében 1914-től?
- Melyik 2 verseskötete volt az utolsó?
- Mikor és miben halt meg?
- .....................................................................................................................................................
- Nézd meg a képeket! Milyen tantárgyakat tanult Ady? Mit gondolsz erről?
- Hány éves volt Ady és Csinszka, amikor összeházasodtak?
- Milyen következtetést vonsz le Ady temetéséről szóló képről?
- Milyen képeket képzelsz el a versszakok olvasása után? Szóban fogalmazd meg!
- Hol keletkezett a vers?
- Mit jelképez a "bál terem"?
- Milyen a hangulata?
- Kik a szereplői?
- Mitől változik meg ez a hangulat?
- Hogy hívjuk ezt a jelenséget?
- Milyennek látja Ady magukat?
- Fejezd ki egy rajzban ezt a képet?
- Minek az elmúlására utal ez a kép?
- Minek a közeledtét sejtetni?
- Milyen évszak, hangulat és hangzás lesz uralkodó ebben a versszakban?
- Mi a vers műfaja?
- Mihez hasonlít a vers? Miért?
- .................................................................................................................................................
- Ismerkedés a vers szövegével
- A versszakokhoz 1-1 jellemző kép rajzolása
- Az ismeretlen szavak megjelenítése a rajzon
- Az egyes versszakoknak címadás
ISMÉTLÉS: Milyen költői képeket és kifejezőeszközöket ismerzs?
- hasonlat / metafora / megszemélyesítés / költői jelző / megszólítás / túlzás
ISMÉTLÉS: Milyen rímekre ismersz rá?
a, ABAB b, ABBA c, AABB d, AAAA e, ABBA f, XAXA
1. feladat
a) Olvasd el figyelmesen a hiányos verset, és
válaszolj a kérdésekre!
b) Egészítsd ki a szöveget úgy, hogy rímeljen a vers!
Augusztus
Mekkora rumli a hajnali utcán!
Még
lumpol az éj, a nyakunkba kacag.
Most
túlad végre sok hajdani cuccán,
Kidobálja,
mi limlom és ócska ........................................................................
(mi?).
Lepotyognak
az égről a csillagok, ajjaj!
Látnád,
ha kinyitnád most a ........................................................................
(midet?),
hogy
narancssárga ruhát vesz a hajnal,
s
felsöpri – nahát – az ezüst szemetet. (Varró Dániel: Maszat-hegyi naptár)
c) Mit jelent a rumli
szó?
..............................................................................................................
..............................................................................................................
d) Mire utal az ezüst
szemét kifejezés?
..............................................................................................................
..............................................................................................................
e)
Milyen költői eszköz a következő: „ruhát
vesz a hajnal”? Húzd alá a megfelelőt!
költői jelző
– hasonlat – megszemélyesítés – túlzás – szimbólum – megszólítás
f-g)
Keresd ki a versből, hogy milyen színek szerepelnek benne, és írd le, hogy mire
vonatkoznak!
................................ színű a(z)................................................................
................................ színű a(z)................................................................
h) Húzd alá a versre legjobban illő megállapítást!
egy kedves történet egy
hangulat megjelenítése
képtelen állítások egy
hónapról természeti
jelenségek felsorolása
- A mi iskolánkban az a jó, hogy ..
- A mi osztályunkban azt szeretem, hogy .
- A legjobb iskolai program az volt, amikor ..
Megjegyzések
Megjegyzés küldése