Kárpát-medencei irodalom 20. sz. első fee

FELVÉTELI előkészítésre bejelentkezés kódja: fd3oy4h

.............................................................................................


Kárát-medence irodalma

test

https://quizizz.com/join?gc=073239&source=liveDashboard

1. Milyen volt a gazdasági élet?

1867 - kiegyezés= 

1914. I. világháború =TRIANONI BÉKADIKTÁTUM

2. Kulturális élet jellemzői

  • Milyen irodalmi irányzatok voltak jellemzőek a Kárpát-medencében?
  • ...
  • ..
  • ...
feladat: A tankönyv szövege segítségével töltsétek ki a táblázatot! - csoportfeladat

Lapok:

Új Idők

Nyugat

Erdélyi Helikon

időszak

 

 

 

célja

 

 

 

szerkesztő(k)

 

 

 

Példa alkotókra:

 

 

 


3. Mit tanultunk a mai órán? - QUIZ



Házi feladat: a quiz kérdéseire tudni a választ!
.................................................................................................................................................................

Ady Endre

1. Ki is volt Ady Endre?

Forrás: PPT - itt találod a Padleten!
  • Mit árul el róla szerinted az aláírása?
  • Mit tudunk a születéséről és a szüleiről?
  • Nemes vagy paraszti származású volt a családja?
  • Ma hol keresnéd a szülőfaluját?
  • ...........................................................................................................................................
  • Minek szánták szülei a fiúkat? Miért?
  • Hogyan vall magáról Ady?
  • .........................................................................................................................................
  • Milyen lapoknál dolgozott Ady?
  • Ki az a Léda?
  • Hol és mikor ismerte meg Adyt?
  • Hogyan kapcsolódik Ady Párizshoz?
  • ..............................................................................................................................................
  • Melyik kötete jelent meg 1906-ban?
  • Mi jellemezte ezt a kötetet?
  • Melyik folyóiratban jelentek meg írásai?
  • ..............................................................................................................................................
  • Milyen jelentős dolgok történtek Adyval 1912-ben?
  • Ki volt az a Csinszka?
  • Mitől érdekes a kapcsolatuk?
  • Hogyan kapcsolódik életük Csucsához?
  • .......................................................................................................................................................
  • Milyen változások következtek be Ady életében 1914-től?
  • Melyik 2 verseskötete volt az utolsó?
  • Mikor és miben halt meg?
  • .....................................................................................................................................................
  • Nézd meg a képeket! Milyen tantárgyakat tanult Ady? Mit gondolsz erről?
  • Hány éves volt Ady és Csinszka, amikor összeházasodtak?
  • Milyen következtetést vonsz le Ady temetéséről szóló képről?
..................................................................................................................................................................

Ady Endre: Lédával a bálban

1. Felelés - Mit tudunk Ady és Léda kapcsolatáról? 
2. Olvassuk el a verset!


Sikolt a zene, tornyosul, omlik
Parfümös, boldog, forró, ifju pára
S a rózsakoszorús ifjak, leányok
Rettenve néznek egy fekete párra.

 „Kik ezek?” S mi bús csöndben belépünk.
Halál-arcunk sötét fátyollal óvjuk
S hervadt, régi rózsa-koszoruinkat
A víg teremben némán szerte-szórjuk.

Elhal a zene s a víg teremben
Téli szél zúg s elalusznak a lángok.
Mi táncba kezdünk és sírva, dideregve
Rebbennek szét a boldog mátka-párok.


  • Milyen képeket képzelsz el a versszakok olvasása után? Szóban fogalmazd meg!
  • Hol keletkezett a vers?
  • Mit jelképez a "bál terem"?


1. vsz.
  • Milyen a hangulata? 
  • Kik a szereplői?
  • Mitől változik meg ez a hangulat?
Milyen érdekességet veszel észre a sorok végén? 
  • Hogy hívjuk ezt a jelenséget?
2. vsz

  • Milyennek látja Ady magukat? 
  • Fejezd ki egy rajzban ezt a képet?
  • Minek az elmúlására utal ez a kép?
  • Minek a közeledtét sejtetni?
3. vsz

  • Milyen évszak, hangulat és hangzás lesz uralkodó ebben a versszakban?

  • Mi a vers műfaja?
  • Mihez hasonlít a vers? Miért?
  • .................................................................................................................................................
Feladat: Kreatív írás. Te  is a bálban voltál. 

a, Te egy bálozó voltál. Írd meg, hogy mi is történt valójában!? Min. 10 mondat!
b, Te vagy Léda vagy Ady. Meséld el, hogy élted meg a bálon történteket. Min. 10 mondat!

Cím: Egy különös bál

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Őrizem a szemed



1. Felelet: Ady: Lédával a bálban

2. Ady és Csinszka kapcsolata. 



Villámkérdések a vers és a tankönyv szövege alapján válaszolj!

- Mikor ismerkedtek meg egymással?
- Hány éves volt Berta?
- Hogy hívták a lányt?

- Hogyan tartották a kapcsolatot évekig?
- Hogyan nevezte Ady a lányt?
- Mikor keletkezett a vers Ady halálához képest? 

- Milyen hangulatot áraszt?
- Milyen témák jelennek meg a versben?
- Mitől szenvedett Ady ebben az időben?
- Mit jelent számára az otthon?

- Milyen érzésekkel kötődik feleségéhez?
- Keresd meg a rímelő szavakat! 
- Milyen rímre ismersz rá?
- Miért a kéz és a szem képét használja szerinted a költő a versben?

- Melyik versszakok szólnak az otthonról és melyik a külvilágról?
- Milyen lesz a vers felépítése, ha az otthon= A és a külvilág= B jelet kapna?


3. Közös versolvasás

HF: 
- verstanulás
- a kérdésekre a válaszok megjegyzése
- Ady életéből lesz röpdolgozat a füzetbe leírtak alapján

...........................................................................................................................................................

Ady Endre: A magyar ugaron
     

1. Dolgozat

2. A magyar ugaron 

  • Ismerkedés a vers szövegével
  • A versszakokhoz 1-1 jellemző kép rajzolása
  • Az ismeretlen szavak megjelenítése a rajzon
  • Az egyes versszakoknak címadás



.........................................................................................................................................................
Felvételi agytorna
ISMÉTLÉS: Milyen költői képeket és kifejezőeszközöket ismerzs?

- hasonlat / metafora / megszemélyesítés / költői jelző / megszólítás / túlzás 

      ISMÉTLÉS: Milyen rímekre ismersz rá?

a, ABAB       b, ABBA        c, AABB        d, AAAA              e, ABBA             f, XAXA

 

1. feladat

a) Olvasd el figyelmesen a hiányos verset, és válaszolj a kérdésekre!

b) Egészítsd ki a szöveget úgy, hogy rímeljen a vers!

                          Augusztus

                      

                          Mekkora rumli a hajnali utcán!

                          Még lumpol az éj, a nyakunkba kacag.

                          Most túlad végre sok hajdani cuccán,

                          Kidobálja, mi limlom és ócska ........................................................................ (mi?).

 

                          Lepotyognak az égről a csillagok, ajjaj!

                          Látnád, ha kinyitnád most a ........................................................................ (midet?),

                          hogy narancssárga ruhát vesz a hajnal,

                          s felsöpri – nahát – az ezüst szemetet.           (Varró Dániel: Maszat-hegyi naptár)

c) Mit jelent a rumli szó?

..............................................................................................................

..............................................................................................................

d) Mire utal az ezüst szemét kifejezés?

..............................................................................................................

..............................................................................................................

e) Milyen költői eszköz a következő: „ruhát vesz a hajnal”? Húzd alá a meg­felelőt!

költői jelző – hasonlat – megszemélyesítés – túlzás – szimbólum – megszólítás

f-g) Keresd ki a versből, hogy milyen színek szerepelnek benne, és írd le, hogy mire vonatkoznak!

 ................................ színű a(z)................................................................

 ................................ színű a(z)................................................................

h) Húzd alá a versre legjobban illő megállapítást!

egy kedves történet                                                egy hangulat megjelenítése

képtelen állítások egy hónapról                              természeti jelenségek felsorolása


.........................................................................................
Ady Endre: Üzenet egykori iskolámba

1. Felelés: versmondás / A magyar Ugaron

2. Kutass: tk. 21. oldal

- Melyik iskolájára emlékszik vissza Ady szívesen? Miért?
- Milyen kettős érzések jellemzik a diák Adyt? 
- Milyen emlékeket idéz fel a régi iskolájával kapcsolatban?
- Mit tartogat az ÉLET számára?
- Melyik részben kapcsolódik össze az iskola és az ÉLET?
- Mit üzen a verssel Ady neked?
- Mi a különös a vers formájában?
- Milyen rímeket fedezel fel?

3. Feladatok: válassz egyet!

a, Üzenet az egykori iskolámba - gondolataid a suliról

b, A jó iskola ismérvei - mitől lesz jó egy iskola?

c, Fejezd be a nyitott mondatokat!
  • A mi iskolánkban az a jó, hogy ..
  • A mi osztályunkban azt szeretem, hogy .
  • A legjobb iskolai program az volt, amikor ..




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés