A jelek világa

 A jelek világa


1. Ráhangoló feladat: Milyen jelek vesznek körül bennünket? Tk. 20. oldala

2. Melyik jel, vajon mit jelenthet? Melyiket alkotta: EMBER és melyik TERMÉSZETES jel?



2. A jelek jellemzői: TK . 21. oldal SÁRGA szabály!!!

  • Milyen érzékszerveinkkel tudjuk a jeleket felfogni?
  • Mire való a jel?
  • Milyen csoportja lehet a jeleknek ALKOTÓJA szerint?
  • Melyik jeleket kell MEGTANULNI?

természetes jelek

mesterséges jelek

természet alkotta

emberi megfigyelésen alapul Pl. piros az ég alja, vihar lesz

 

ember alkotta őket

a jelentése közös megegyezésen alapul

a jelentésüket meg kell tanulni

füst ( tűz van), meleg homlok ( láz)

közlekedési táblák, + x /, szünet jele …



3. Gyakorlás:


4. Csoportfeladatok:

I. csoport - Mi az a Luca-kalendárium? Tk. 21/ 4,a

II. csoport - Milyen táblákra ismertek rá? Mit jelentenek? - Tk. 22/ 5.a

III. csoport - Milyen tanórán használt jeleket tudtok felsorolni? Mutassátok be őket!

IV. csoport - Melyik jel mit jelent? Melyik csoportba sorolnátok: természetes vagy mesterséges? Tk. 22/ 7.

V. csoport - Mi az a jelnyelv? Kik használják? Csoportosítsátok a képeket a jelentésükkel! Tk. 23/ 8.
....................................................................................................................................................................

HÁZI FELADAT:
- A jel fogalmának és jellemzőinek megtanulása!
- Online feladat megoldása és a helyes válaszok bemásolása a füzetbe!


..................................................................................................................................................................

A kommunikáció

1. Ráhangolás a témára: Szituációk értelmezése

I. csoport                                                                      II csoport 

Tk. 24/ 1                                                                     Tk. 24/ 2.
Szólaltassatok meg egy képet!                      Olvassátok el a szöveget majd válaszoljatok a kérdésekre!

2. Mi kell a KOMMUNIKÁCIÓHOZ?



SZÖVEGÉRTÉS: Tk. 25/ SÁRGA rész
  • Mit nevezünk kommunikációnak?
  • Sorold fel, mi minden kell a kommunikációhoz?
  • Ki az ADÓ és ki a VEVŐ?
  • Állandók-e ezek a szerepek?
  • Hogy nevezzük az ADÓ által használt jelet?
  • Mi minden lehet KÓD?
  • Mi a szerepe a CSATORNÁNAK?
  • Mit tartalmaz a BESZÉDHELYZET?
Házi feladat:

Tk. 24. 25. / 4. feladatok

ADÓ                                                                               VEVŐ
                             CSATORNA
                                KÓD
                               ÜZENET
.........................................................................................................................................................

A kommunikációs zavarai

1. Mutasd be a kommunikációs folyamatát!

Online gyakorlás:

A. csoport


B. csoport


2. Hogyan néz ki egy kommunikációs folyamat! 

- tk. 24/ 2
- tk. 25/ 4

Ki a feladó?                                               Ki a címzett?              Mi a beszédhelyzet?

                          Mi az üzenet?
                         Mi a KÓD?
                       Mi a csatorna?

3. Mi zavarhatja meg a kommunikációt?

Csoportfeladatok:

1. tk 26/ 6.
2. tk. 27/ 7.

A kommunikációs zavarok okai: 27/ 8

  • hadarás
  • szakszavak
  • unalmas téma
  • hosszú csönd
  • nem jó a hangnem
  • ismeretlen a téma
4. Szókincsbővítés Tk. 28/ 9. 

Csoportfeladat

- Keresd meg a szólásmondást a neten!
- Mit jelent? Írd ki!
- Melyik kép illik hozzá?
- Hogyan kapcsolható a kommunikációs témához?






Házi feladat:

- A kommunikáció zavarainak felsorolása
- a szólásmondások jelentésének megtanulása
Online feladat: a megoldást a füzetbe kell lejegyezni!!!


......................................................................................................................................................

A nem nyelvi jelek

1. Szituációs feladatok - csoportban

I. csoport: tk 29/ 3                          II. csoport: tk. 30/ 4.             III.:  tk. 30/ 5. 2. szituáció  
IV.: tk. 30/ 5.  a 3. szituáció            V.: tk. 30/6.

2. A kommunikáció NEM NYELVI JELEI:

  • ARCJÁTÉK  - MIMIKA - másold le a tk. 29/2. feladat jeleit a füzetedbe és írd mellé az érzelmeket!

  • GESZTUSOK - KÉZMOZDULAT - tk. 27/ 8 képen mit fejez ki a kisfiú kézmozdulata?

  • TESTTARTÁS - HOGY ÁLLUNK? - Hogy áll az, aki nem tanult a felelésre és kihívja a tanár? És hogy az, aki tanult?

  • KÜLSŐNK - HAJ, RUHÁZAT ... - Mit árul el a tk. 30. oldalán a 6. feladat középső képe arról a személyről?

  • TÁVOLSÁG - MILYEN A VISZONYUNK - Milyen a szereplők viszonya a tk. 27/ 7/1. képen? Miből derül ez ki?
3. Gyakorlat teszi a mestert

4.  A nyelv egyéb kifejezőeszközei Tk. 31. / 8.

Mondandókat befolyásolja:
  • hanglejtés
  • hangerő
  • tempó
  • szünet ideje
  • hangsúly
Feladatok
I. csoport : tk. 31/ 9. a

II. csoport: tk. 32/ 10.

III. csoport: tk. 32/ 11.
...........................................................................................................

Hogyan kommunikálunk?

1. Hogyan kommunikálnak az állatok?
a, 
VIDEÓ

b, 

-  tk. 34/ Az állatok is kommunikálnak című szöveg elolvasása után válaszolj!

- Hogyan kommunikálnak az állatok?
- Hogyan kommunikálnak a delfinek?

2. A találkozás - tk 35/ 1



- Olvassuk el és játsszuk el a jelenetet!
- Csoportban oldd meg a feladatokat: a, b, c, d

3. Szerepjátékok - csoportban

- Ki kinek hogy köszön?
- Válassz ki 2 képet és írj hozzá megfelelő köszönést!


4. Köszönési illemtan Tk 36/4




- Olvassuk el közösen a szabályokat, majd a csoportok rajzban fejezzék ki az illemszabályokat!

5. Édes gyermekem ... ! - tk 37/ 5. - Hallgasd figyelmesen!

 - Mit gondolsz erről a szövegről?

...............................................................................................................

A kommunikáció

Írd fel a füzetedbe a mai haladási útvonalad:
I. rész
1.     2.    3.    4.
II. rész
5.    6.    7.    8. szorgalmi
Ha egy feladat kész, karikázd be!

I. rész

1. Csoportalakítós játék: 
- 4 fős csoportos kihívok - kis papíron dolgozzatok!

A: Írjatok minimum 3 bizonyítékot, hogy az állatok is kommunikálnak különféle módon!

2.. Írjatok 5 illemszabályt arról, mire kell figyelni köszönéskor!

3:  Bemutatkozás - Bemutatás - tk. 38. o. 7. feladat

-Olvassátok el a szabályokat közösen, majd oldjátok meg a 8. feladatot közösen!

4. Más népek- más szokások
- Olvassátok el a tk. 39. oldal található szöveget, majd töltsétek ki a táblázatot közösen a füzetetekbe!


japán

török

eszkimó

tibeti

európai

 

 

 

 

 

 


II. rész

A négy fős csapatok párban dolgoznak tovább!

"Szólj, s ki vagy, elmondom." (Kazinczy)


5. Feladat 
- TK. 41/ 4. feladata
 - Egészítsétek ki a párbeszédet és állítsátok sorba a mondatokat!

6. feladat. Egy üzenet - 3 féle csatorna
 - Tk. 41. / 6. feladat
Üzenet: Az osztálytársad nem volt suliban, a töri leckét kellene átadnod neki.

A: Telefonon - Írd le a füzetedbe, mit mondanál?
B: Írd meg neki e-mailben!
C: Írj neki egy chat üzenetet!

7. Hogyan kommunikáljunk szóban?

- Olvassátok el közösen a Tk. 42/ 7 - szabályait!
- Találjátok ki, milyen hibákat követnek el a következő szituáció résztvevői: Tk. 42/ 9. A füzetedbe dolgozz!
A: telefonálás -
B: SMS: -
C: beszélgetés -
........................................................................................................
8. SZORGALMI feladat: 
Tk. 43. oldalát elolvasni és 1 "újmagyar" mondat írása a megadott szabályok alapján!





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés