A jelek világa
A jelek világa
1. Ráhangoló feladat: Milyen jelek vesznek körül bennünket? Tk. 20. oldala
2. Melyik jel, vajon mit jelenthet? Melyiket alkotta: EMBER és melyik TERMÉSZETES jel?
2. A jelek jellemzői: TK . 21. oldal SÁRGA szabály!!!
- Milyen érzékszerveinkkel tudjuk a jeleket felfogni?
- Mire való a jel?
- Milyen csoportja lehet a jeleknek ALKOTÓJA szerint?
- Melyik jeleket kell MEGTANULNI?
természetes jelek |
mesterséges jelek |
természet alkotta emberi megfigyelésen alapul Pl. piros az ég alja, vihar lesz |
ember alkotta őket a jelentése közös megegyezésen alapul a jelentésüket meg kell tanulni |
füst ( tűz van), meleg homlok ( láz) |
közlekedési táblák, + x /, szünet jele … |
3. Gyakorlás:
4. Csoportfeladatok:
I. csoport - Mi az a Luca-kalendárium? Tk. 21/ 4,a
II. csoport - Milyen táblákra ismertek rá? Mit jelentenek? - Tk. 22/ 5.a
III. csoport - Milyen tanórán használt jeleket tudtok felsorolni? Mutassátok be őket!
IV. csoport - Melyik jel mit jelent? Melyik csoportba sorolnátok: természetes vagy mesterséges? Tk. 22/ 7.
V. csoport - Mi az a jelnyelv? Kik használják? Csoportosítsátok a képeket a jelentésükkel! Tk. 23/ 8.
....................................................................................................................................................................
HÁZI FELADAT:
- A jel fogalmának és jellemzőinek megtanulása!
- Online feladat megoldása és a helyes válaszok bemásolása a füzetbe!
..................................................................................................................................................................
A kommunikáció
1. Ráhangolás a témára: Szituációk értelmezése
I. csoport II csoport
Tk. 24/ 1 Tk. 24/ 2.
Szólaltassatok meg egy képet! Olvassátok el a szöveget majd válaszoljatok a kérdésekre!
2. Mi kell a KOMMUNIKÁCIÓHOZ?
- Mit nevezünk kommunikációnak?
- Sorold fel, mi minden kell a kommunikációhoz?
- Ki az ADÓ és ki a VEVŐ?
- Állandók-e ezek a szerepek?
- Hogy nevezzük az ADÓ által használt jelet?
- Mi minden lehet KÓD?
- Mi a szerepe a CSATORNÁNAK?
- Mit tartalmaz a BESZÉDHELYZET?
Házi feladat:
Tk. 24. 25. / 4. feladatok
ADÓ VEVŐ
CSATORNA
KÓD
ÜZENET
.........................................................................................................................................................
A kommunikációs zavarai
1. Mutasd be a kommunikációs folyamatát!
Online gyakorlás:
A. csoport
B. csoport
2. Hogyan néz ki egy kommunikációs folyamat!
- tk. 24/ 2
- tk. 25/ 4
Ki a feladó? Ki a címzett? Mi a beszédhelyzet?
Mi az üzenet?
Mi a KÓD?
Mi a csatorna?
3. Mi zavarhatja meg a kommunikációt?
Csoportfeladatok:
1. tk 26/ 6.
2. tk. 27/ 7.
A kommunikációs zavarok okai: 27/ 8
- hadarás
- szakszavak
- unalmas téma
- hosszú csönd
- nem jó a hangnem
- ismeretlen a téma
4. Szókincsbővítés Tk. 28/ 9.
Csoportfeladat
- Keresd meg a szólásmondást a neten!
- Mit jelent? Írd ki!
- Melyik kép illik hozzá?
- Hogyan kapcsolható a kommunikációs témához?
Házi feladat:
- A kommunikáció zavarainak felsorolása
- a szólásmondások jelentésének megtanulása
Online feladat: a megoldást a füzetbe kell lejegyezni!!!
......................................................................................................................................................
A nem nyelvi jelek
1. Szituációs feladatok - csoportban
I. csoport: tk 29/ 3 II. csoport: tk. 30/ 4. III.: tk. 30/ 5. 2. szituáció
IV.: tk. 30/ 5. a 3. szituáció V.: tk. 30/6.
2. A kommunikáció NEM NYELVI JELEI:
- ARCJÁTÉK - MIMIKA - másold le a tk. 29/2. feladat jeleit a füzetedbe és írd mellé az érzelmeket!
- GESZTUSOK - KÉZMOZDULAT - tk. 27/ 8 képen mit fejez ki a kisfiú kézmozdulata?
- TESTTARTÁS - HOGY ÁLLUNK? - Hogy áll az, aki nem tanult a felelésre és kihívja a tanár? És hogy az, aki tanult?
- KÜLSŐNK - HAJ, RUHÁZAT ... - Mit árul el a tk. 30. oldalán a 6. feladat középső képe arról a személyről?
- TÁVOLSÁG - MILYEN A VISZONYUNK - Milyen a szereplők viszonya a tk. 27/ 7/1. képen? Miből derül ez ki?
3. Gyakorlat teszi a mestert
4. A nyelv egyéb kifejezőeszközei Tk. 31. / 8.
Mondandókat befolyásolja:
- hanglejtés
- hangerő
- tempó
- szünet ideje
- hangsúly
Feladatok:
I. csoport : tk. 31/ 9. a
II. csoport: tk. 32/ 10.
III. csoport: tk. 32/ 11.
...........................................................................................................
Hogyan kommunikálunk?
1. Hogyan kommunikálnak az állatok?
a,
VIDEÓ
b,
- tk. 34/ Az állatok is kommunikálnak című szöveg elolvasása után válaszolj!
- Hogyan kommunikálnak az állatok?
- Hogyan kommunikálnak a delfinek?
2. A találkozás - tk 35/ 1
- Olvassuk el és játsszuk el a jelenetet!
- Csoportban oldd meg a feladatokat: a, b, c, d
3. Szerepjátékok - csoportban
- Ki kinek hogy köszön?
- Válassz ki 2 képet és írj hozzá megfelelő köszönést!
4. Köszönési illemtan Tk 36/4
- Olvassuk el közösen a szabályokat, majd a csoportok rajzban fejezzék ki az illemszabályokat!
5. Édes gyermekem ... ! - tk 37/ 5. - Hallgasd figyelmesen!
- Mit gondolsz erről a szövegről?
...............................................................................................................
A kommunikáció
Írd fel a füzetedbe a mai haladási útvonalad:
I. rész
1. 2. 3. 4.
II. rész
5. 6. 7. 8. szorgalmi
Ha egy feladat kész, karikázd be!
I. rész
1. Csoportalakítós játék:
- 4 fős csoportos kihívok - kis papíron dolgozzatok!
A: Írjatok minimum 3 bizonyítékot, hogy az állatok is kommunikálnak különféle módon!
2.. Írjatok 5 illemszabályt arról, mire kell figyelni köszönéskor!
3: Bemutatkozás - Bemutatás - tk. 38. o. 7. feladat
-Olvassátok el a szabályokat közösen, majd oldjátok meg a 8. feladatot közösen!
4. Más népek- más szokások
- Olvassátok el a tk. 39. oldal található szöveget, majd töltsétek ki a táblázatot közösen a füzetetekbe!
japán |
török |
eszkimó |
tibeti |
európai |
|
|
|
|
|
II. rész
A négy fős csapatok párban dolgoznak tovább!
"Szólj, s ki vagy, elmondom." (Kazinczy)
5. Feladat
- TK. 41/ 4. feladata
- Egészítsétek ki a párbeszédet és állítsátok sorba a mondatokat!
6. feladat. Egy üzenet - 3 féle csatorna
- Tk. 41. / 6. feladat
Üzenet: Az osztálytársad nem volt suliban, a töri leckét kellene átadnod neki.
A: Telefonon - Írd le a füzetedbe, mit mondanál?
B: Írd meg neki e-mailben!
C: Írj neki egy chat üzenetet!
7. Hogyan kommunikáljunk szóban?
- Olvassátok el közösen a Tk. 42/ 7 - szabályait!
- Találjátok ki, milyen hibákat követnek el a következő szituáció résztvevői: Tk. 42/ 9. A füzetedbe dolgozz!
A: telefonálás -
B: SMS: -
C: beszélgetés -
........................................................................................................
8. SZORGALMI feladat:
Tk. 43. oldalát elolvasni és 1 "újmagyar" mondat írása a megadott szabályok alapján!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése