5 nyelvtan
Hangok és betűk
1. Hangok körülöttünk
2. Hogyan csoportosíthajuk a hangokat? Mondj rá példákat!
- zörejek
- zenei hangok
- beszédhangok
3. Mutasd be a levegő útját!
- Hány hangszalagunk van?
- Az ígycsap merre terelheti a levegőt?
- Milyen akadályba ütközhet a levegő a szájban?
4. Hasonlítsuk össze a magán és mássalhangzókat!
Magánhangzók Mássalhangzók
akadály nélkül képezzük akadállyal képezzük
a hangszalag mindig rezeg a hangszalag nem mindig rezeg
egy hang is alkothat szótagot magában nem alkot szótagot
a-u-tó lán-dsza
5. Egy kis matek: SZÓ
HANG BETŰ ÍRÁSJEGY
2 2 3
Házi feladat:
- a hangok csoportosítása páldákkal
- a levegű útja
- a magán és mássalhangzók képzésének jellemzői
...................................................................................................................................................
1. Röpdolgozat
2. ÁBC - közösen szavaljuk
- Másoljuk le az ÁBC-t!
A, Á,
B
, C, CS,
D
, DZ. DZS,
E
,
É
,
F, G,
G
Y, H, I, Í,
J
,
K
, L,
LY, M, N,
N
Y,
O
,
Ó
,
Ö
,
Ő
,
P,
Q
, R, S, SZ,
T,
T
Y,
U
,
Ú,
Ü,
Ű
,
V, W, X, Y, Z, ZS,
- Jelöljük be az idegen eredetű betűket!
- Hány betűből áll a magyar ABC?
- Hány betűből áll a teljes ABC?
- Melyik hangnak van 2 betűjele?
3. Régies családnevek
- Hogyan kell kiejteni a családneveket!
4. Játék az ABC betűvel!
- Válassz ki 6 betűt az ABC-ből és írj egy olyan mondatot, amelynek a szavai ilyen betűkkel kezdődnek!
vagy
- Villámjáték: Mondj egy betűt, a párodnak rá kell vágnia, mi jön utána az ABC-ben!
..............................................................................................................................................................
BETŰREND
1. Teszteld magad
A: Írd le a levegő útját! (12)
B: Írd le a teljes ABC-t!
- Jelöld be pirossal az idegen eredetű betűket!
- Melyik hangnak van 2 betűjele?
C: Írd le, hogy ekted ki a következő régies családneveket!
- Joó =
- Takáts =
- Tóth =
- Czuczor =
- Kováts=
A BETŰREND
SZABÁLYOK:
- Nézd az első betűt!
- a=á, e=é ..
- Ha a kezdőbetű azonos, nézd a következő betűt!
- eger - egér !!
Feladatok:
A csoport: 28/7. 9.. feladat (szárnyalók)
B csoport: 28/ 6. 8. (haladók)
C csoport: 29 / 12, 13. (megfontoltak)
Házi feladat: 29/ 10. 11. + gyakorlás
Másold le a TOLLBAMONDÁS részből a 2. szöveget!
................................................................................................................................................
1. Teszteld magad!
A. szárnyalók
B. haladók
C. megfontoltak
A magánhangzók
Kihívásfeladatok:
- mtk- 30. 1-4.
- SMS
- Miért ne jöjjön? Találjatok ki indokokat!
- Mit jelentenek az emotikonok? Feladat: Rajzolj le 4-et, ami neked is tetszik az 5. feladathoz!
- Javítsd a hibáta z SMS szövegében! 31/ 6. feladat
HELYESÍRÁS - Képben vagy?
- 31/ 7 - memoriafeladat
- 2' memorizálás
- memóriateszt
- képalkotás a szavakból
- páros diktálás
- Hogy írjuk helyesen?
A. csoport : 31/ 8
B. csoport : 31/ 9
C csoport: 31/ 10.
.......................................................................................................................................
Házi feladat:
- helyesírás begyakorlása: 7. 8. 10. feladatból!
- 10. feladat ! utánai szavakkal mondatokat írni!
...............................................................................................................................................
A hangrend
1. Sorold fel a magánhangzókat!
2. Karikázd be kékkel a mélyeket! Pirossal a magasakat!
3. Állítsuk betűrendbe a hét napjait! Jelöld színessel a magas és a mély magánhangzókat!
- Melyik a kedvenc napod? Miért?
- Melyik a nemszeretem napod? Miért?
4. KÓRUSPRÓBA
- 34/ 1 - hangoztassátok a szópárokat!
- karikázd be a mély magánhangzós szavakat!
Hogy hívjuk azt a zót, amiben van magas és mély magánangzó is?
vár - mély kör - magas béka - vegyes hangrendű
- 34/ 3
- Írd le a nevedet! jelöld színessel a magas és a mély magánhangzókat!
- Állapítsd meg: magas / mély / vegyes?
5. Csoportfeladatok
A. csoport 35/ 5
B. csoport 35/6
C csoport 35/ 7
Megjegyzések
Megjegyzés küldése