5. irodalom I. fejezet

 "Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne."

                                                                         Tamási Áron

1. Mit jelent a HAZA? Töltsd ki a táblázatot!

                                          HAZÁM=

                                                                             

                            LAKÓHELYEM

 

 

Rokonaim

CSALÁDOM

 

 

 

 

Rokonaim


Fejezd be a mondatokat!

  • Haza az, ahol ………..

  • Lakóhely az, ahol …………..

  • Család az, ahol …………..
     Feladat: Mutasd be a megoldásaidat a párodnak!

2.    2. Családtagok - kvíz
           
Kattints a kék linkre!         Ki kicsoda a családban?

  3.  Mit jelent az OTTHON?

 "„Otthon az, ahova hazatérsz. Ahol valaki vár este. Ahol ismered a fal kopásait, a szőnyeg foltjait, a bútorok apró nyikorgásait. Ahol úgy fekszel le az ágyba, hogy nem csak alszol, hanem pihensz. Nem csak pihensz, hanem kipihened magad. Kipihened az életet, az embereket, mindent. Ahol otthon vagy, az az otthon. Nem kell hozzá sok. Elég egy szoba. Ha tízen vagytok benne, az se baj. Ha mind a tízen egyek vagytok ebben, hogy haza tértek, amikor este hazatértek. Nem kell hozzá sok, csak egy szoba és egy érzés. […] Egy szűk padlásszoba is lehet otthon. Egy pince is. Még egy gallyakból összetákolt sátor is otthon lehet. Ha az ember önmagából is hozzáad valamit. Elég egy szál virág, amit az útszélen találtál. Egy fénykép, amit éveken keresztül hordoztál a zsebedben. Egy könyv az asztalon. Egy ébresztőóra. Mit tudom én: ezer apró kacat ragad az emberhez útközben. […] Ha mindezt érezni tudod: nem vagy otthontalan a világon.”

Wass Albert: Rézkígyó / Te és a világ


    Feladat: Mutasd be a Te otthonodat egy pókhálóábra segítségével! Minimum 5 jellemző szót írj!




4. Ó, ha cinke volnék ...

            Dal

     Olvassuk el a verset! 
     Villámkérdések:
     - Kinek szól a vers?
     - Ki írja verset szerinted?
      - Melyik versszakban mi szeretne lenne a vers írója?
-     - Te melyiket választanád? Miért?

       A vers műfaja: dal
       Fogalma:
  •       A dal irodalmi műfaj, egyszerű érzelmeket, hangulatokat és gondolatokat fejez ki közvetlen formában. 
  •      Jellegzetes témája az öröm, a bánat, a szerelem stb. kifejezése. 
  •       Egyszerű és világos a szerkezete.
.....................................................................................................................................................
Házi feladat:

1. Rajzold le, milyen a Te otthonod? A képed legyen színes! Olyan dolgokat rajzolj le, ami számodra fontos és sokat jelent!
2. Gyakorold be a vers kifejező olvasását!
3. Írj egy rövid fogalmazást, mit jelent számodra az anyukád! Min. 5 mondat!
4. Tanuld meg, mit jelent a DAL fogalma!
       
................................................................................................................................

A Nagyanyókenyér

    1. Közös versolvasás + HF. bemutatása
     2. Az irodalmi művek 
        

Az irodalmi művek

Eredet szerint

Népköltészet

Műköltészet

közösségi alkotás

szájhagyomány útján terjed

szövege változik

szerzője ismert

olvasásra szánt, nyomtatásban terjed

szövege állandó

Forma szerint

Vers

Próza

kötött ritmusú

verssorokra, versszakokra tagolódik

 gyakran rímel

kötetlen ritmusú

 bekezdésekre, fejezetekre tagolódik

írásképe folyamatos


       - Feladat: ml. 7.oldal / 1. feladat
        - Másold le az első versszakot a füzetedbe és keres meg a rímeket!
 
        - Milyen prózai művet olvastunk már? 
        - Keresd meg a jellemzőit a szövegen!


        - Feladat: Párosítsd az információkat!


      _ Feladat: Olvasd el a verset! Ügyelj a ritmusra! 

         - Ki az a nagyanyó? Hogyan hívhatjuk még más szóval?
         - Fejezd be a mondatot: "Az én nagymamám ...... "

         - Miről szól a vers? 
                                       Fejezd ki: Csak 1 szóval! 
                                                        Egy egész mondattal!

         - ml. 17 / 1 - Keresd meg a válaszokat a versből! Csoportfeladat!


       





    
          Házi feladat: Tanuld meg a táblázatban lévő jellemzőket! Gyakorolj az online feladattal!
............................................................................................................................................................................

1. 


  1                   Arany János: Családi kör


1. 

1. 1. Teszteld magad!

    2.  Milyen rímek rejtőznek a verssorok végén?

 
      Feladat: Jelöld az azonos rímeket összekötéssel! Majd írd az utolsó sorba, melyik rímre ismersz rá!

X

A

A

A

A

A

A

A

B

B

X

B

A

B

A

A

B

A

A

B

 

 

 

 

 


           3. Arany János: Családi kör - hallgasd meg a verset! Milyen jeleneteket képzelsz el?


        4. Most rajtad a sor! 
  •        Mindegyik versszakhoz készíts egy rajzot! Egy-egy számodra fontos dolgot rajzolj le! Színezd ki a munkád!

  •        Mindegyik versszaknak adj egy találó címet!
  

                           Házi feladat: Tanuld meg az első és az utolsó versszakot! Határidő: 1 hét!

........................................................................................................................................................................

A        Arany János: Családi kör


 1    1. Olvassuk el a verset részletenként, majd válaszoljátok meg a következő kérdéseket!
                          CSOPORTFELADATOK

              a,  tk. 22/ 1. - állatok csoportosítása és jellemzése

              b,  Sorold fel a családtagokat és mutasd be őket! Hogyan éltek ők?

              c, tk. 23/4. kérdései - a közös étkezés bemutatása

              d, Ki látogatja meg a családot és miért? Hogy fogadják őt? 
                   Miért váratlan a történet befejezése?

               e, Tk. 22. - Miért nevezzük keretes szerkezetűnek a verset? Bizonyítsd be!

                   Mit jelképez ebben a versben a TŰZ?


               f, TK. 22. o. - Mi a vers műfaja? Mik a jellemzői? 
                   Jelöld be a rímelő sorokat! Milyen rímre ismersz rá?

H

               Házi feladat:

             - a versről megbeszélt dolgokat tanuld meg!

          ..............................................................................................................................
         Petőfi: Egy estém otthon

                 1. Szóbeli felelet - versek  közben: ml. 10/ 1.2 4. feladat

                  2. Mi jut eszedbe a következő szavakról? Írd le a füzetedbe!

                    - este
                    - vacsora

 3             3. Vershallgatás:  https://www.youtube.com/watch?v=ZNnCSm1Ttd4


                    4. Ki és kiknek írta ezt a verset?

                    - Olvassuk el a tk. 25. oldalán!

                     Petőfi/ 1844/ hazatér/ Dunavecse/ szülők tönkrementek/ 1 szoba/ 
                      kitagadta apja 5 éve/ 
                     nem lett mészáros (hentes) / van állása: Pesti Divatlap / segédszerkesztő

5.        5. Nézzük meg a vers képeit!

               - A vers helyszíne: otthon, a szülői ház
               - idő: este
---            - esemény: beszélgetés az apával
               - az apa szavai: gúnyosak pl. hitvány élet a komédia,                                                               koplaltál, haszontalanok a versek
               - az anya: 100 dolgot kérdezett.

               Szerinted miket kérdezhetett? Írj legalább 3 kérdést!

               - az anya iránti szeretetét vallja meg a vers végén.

             6. A vers műfaja: ÉLETKÉP
                   Mit nevezünk ÉLETKÉPNEK?
                 Az életkép a mindennapi élet valamely jellemző helyzetét                    vagy alakját ábrázoló, 
                sokszor lírai és epikai elemeket egyaránt magába foglaló                     verses vagy prózai alkotás.

c             Rímelése: xaxa  - félrímes

               Feladatok: tk. 25. A csoport- 1. B. csoport-3. feladat

                 ..................................................................................................

   Házi feladat: 
  •      a füzetben leírtak megtanulása
  •      Fogalmazás írás: 
  •       A. csoport: Egy estém otthon ... címmel (10 mondat) 
  •       B. csoport:  ml. 12/4

  • ......................................................................................................



Petőfi: Füstbe ment terv

           1. A vers keletkezése - olvasd el a tk. 26. oldaláról, hogy mikor keletkezett a vers?

            2. Hallgassuk meg a verset közösen! Vajon mire utalhat a vers címe?

             3. Versfürkészés
                        

                     
             Petőfi Sándor: Füstbement terv
Egész uton – hazafelé –
    Azon gondolkodám:
 Miként fogom szólítani
 Rég nem látott anyám?

- Min töprengett Petőfi haza felé menet?
- Írd le, szerinted hogyan szólíthatta akkoriban az édesanyját a költő?
- Mi volt az oka, hogy rég nem találkoztak?

Mit mondok majd először is
 Kedvest, szépet neki?
 Midőn, mely bölcsőm ringatá,
 A kart terjeszti ki.

- Hogyan akarta kezdeni a találkozást?
Szerinted mi lehetne az a "kedves, szép" mondat?
- Magyarázd meg az utolsó sort? Mit képzelsz el magad előtt?


 S jutott eszembe számtalan
 Szebbnél-szebb gondolat,
 Mig állni látszék az idő,
 Bár a szekér szaladt.

- Mivel közlekedett a költő?
- Hogyan érzékelte az idő múlását a költő?
- Veled is megtörtént-e már ilyesmi?


S a kis szobába toppanék...
 Röpűlt felém anyám...
 S én csüggtem ajkán... szótlanúl…
 Mint a gyümölcs a fán.

- Milyen túlzással találkozunk itt?
- Hogyan ábrázolja a találkozást a költő?
- Ez milyen költői kép?
- Mit mondott a költő a találkozáskor?
-Vajon miért?
- Mikor történik az emberrel ilyen, hogy eláll a szava?

Feladat (1): tk. 27/ 2. feladat. Igazak vagy hamisak az állítások? A füzetedbe dolgozz!

Feladat (2): Milyen a vers rímképlete? Nevezd meg a rímfajtát!

Feladat (3): Írd át a vers szövegét: PRÓZÁVÁ! Vagyis hogy mesélnéd el a vers történetét nem versben!



   



                  



          
  

 
        

   




   






11






  
















   

 
  





 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés