13 N

 Novellaelemzés

https://www.youtube.com/watch?v=v-dsWI7uVdE

I. Bevezetés

- Kitől mit fogsz elemezni?

- Milyen korban játszódik a történet?

- Mennyire áll közel hozzád ez a téma?

II.

- Mutasd be a szereplőket!

- neve, származása

- jelleme

 - élethelyzete

- vágya

- a többi szereplő viszonya hozzá

- Hogyan épül fel a mű szerkezete?

- Mire utal a cím? Hogyan kapcsolódik a mű témájához?

- Az elbeszélőnek mi a szerepe? Hányas szám hányadik személyben ír? Mindentudó vagy 1 szereplő szemszögéből ír?

- mutasd be a novella jellemzőit: idő/helyszín/szereplők száma/ csattanó

- Minek a jelképe lesz a FÖLD?

-III.

- Milyen csattanóval zárul a történet?

- Hogyan változott meg a főhős?

- Mi az üzenete?

..................................................................................................................................................................

ÉRVELÉS


Érvelés

Az alábbiakban egy interjúrészletet közlünk dr. Gede Mátyással, az ELTE IK Térképtudományi

és Geoinformatikai Intézet egyetemi docensével:

„– Milyen jövőjét látja a térképészetnek, vagy akár jelenét most, mikor mindenki zsebében

ott lapul a Google Maps?

– Amióta ezek a webes térképszolgáltatások és navigációs kütyük elterjedtek, a

turistatérképek és autóstérképek piaca komolyan visszavetődött. De észre kell vennünk,

hogy térképek nélkül el vagyunk veszve a világban. Azt sem szabad elfelejteni, hogy mi a

térkép célja. A webes szolgáltatásoknál a tartalom nagy része automatikusan generálódik

valamilyen adatbázisból, látszik rajta, hogy nem az ember csinálta, így sokszor éppen a

stílus hiányzik belőle, ami az átláthatóságot segítené. Ezt persze nem vesszük észre, mert

bármikor belenagyíthatunk egy adott területbe, egészen addig, amíg ki nem nyomtatjuk. A

nyomtatott, statikussá vált webes térkép használhatatlan.”

Forrás: https://www.eletestudomany.hu/tudomany__technika__muveszet

Feladat:

Ön szerint végleg leáldozott a papír alapú térképek ideje? Ön mit használ utazásai során

a tájékozódáshoz ismeretlen helyen? Fejtse ki véleményét 3-5 egymástól jól elkülöníthető

érvvel, hivatkozzon a felvezető szövegben olvasottakra és személyes élményeire is! Írása

120–200 szó terjedelmű legyen!

...............................................................................................................................................................

Gyakorlati szövegalkotás

Ön olyan telken lakik, melynek szomszédságában egy magántulajdonban lévő gondozatlan

terület található. Hiába próbálta már több ízben felvenni a kapcsolatot a tulajdonossal,

próbálkozása eredménytelen maradt. Önnek a problémát az okozza, hogy a gyomnövények

nagyon elszaporodtak ezen a területen, így a saját telkét is egyre nehezebben tudja rendben

tartani, ráadásul családtagjai közül többekből allergiás reakciót váltanak ki a szezonálisan

megjelenő pollenek.

Feladat:

Írjon panaszlevelet az önkormányzati képviselőnek, amelyben tájékoztatja őt a kialakult

helyzetről, az eddigi sikertelen kapcsolatfelvételről, valamint segítséget kér a probléma

orvoslására! Panaszlevele 2-3 új elemet is tartalmazzon!

A levélben az alábbi neveket használja:

Páfrány Pál önkormányzati képviselő

Polgármesteri Hivatal Vadvirágfalva

1234 Vadvirágfalva, Fő utca 1.

.............................................................................................................................................................

Szövegértés

Mire figyeljetek gyakorlás közben?

1.  Először mindig olvassátok el figyelmesen az egész szöveget! Ez kb. 15-20 percet is igénybe vehet, ne ijedjetek meg ettől, ne kapkodjatok! A feladatok összeállítói is gondoltak erre, a fennmaradó idő elegendő a kérdések meg- válaszolására.

2.  Nem célszerű rögtön a kérdések megvalászolásával indítani, mert az egész szöveg ismerete nélkül parttalan keresgélésbe fullad a feladatmegoldás, és ez jelentős időveszteséggel jár.

3.  Az egyes szövegértési feladatok sokszor több elemből állnak, ezért a fel- adatok pontos értelmezése is roppant fontos! Mindig olvassátok végig az egész feladatot, „rápillantással” nem lehet és teljes válaszokat adni!

4.  A feladatok végén mindig nézzétek meg a szerezhető pontszámokat, ez is orientál benneteket, hogy pl. hány elemre kell válaszolnotok! (Pl. ha egy feladatra 3 pontot lehet kapni, valószínű, hogy három válaszelemet kell tartalmaznia.)

5.  Az egyes feladatok melletti zárójelben levő számok a szövegek bekezdései- nek a sorszámát jelölik, tehát a válaszlehetőségeket azokban a bekezdések- ben találhatjátok meg. Ez hatalmas segítség, ne tévesszétek szem elől!

6.  A megoldások közben azért ügyeljetek a helyesírás- ra is, hiszen ebben a feladatrészben is pontokat veszíthettek, ha helyesírási hibákat vétetek!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés