13 N
Novellaelemzés
https://www.youtube.com/watch?v=v-dsWI7uVdE
I. Bevezetés
- Kitől mit fogsz elemezni?
- Milyen korban játszódik a történet?
- Mennyire áll közel hozzád ez a téma?
II.
- Mutasd be a szereplőket!
- neve, származása
- jelleme
- élethelyzete
- vágya
- a többi szereplő viszonya hozzá
- Hogyan épül fel a mű szerkezete?
- Mire utal a cím? Hogyan kapcsolódik a mű témájához?
- Az elbeszélőnek mi a szerepe? Hányas szám hányadik személyben ír? Mindentudó vagy 1 szereplő szemszögéből ír?
- mutasd be a novella jellemzőit: idő/helyszín/szereplők száma/ csattanó
- Minek a jelképe lesz a FÖLD?
-III.
- Milyen csattanóval zárul a történet?
- Hogyan változott meg a főhős?
- Mi az üzenete?
..................................................................................................................................................................
ÉRVELÉS
Érvelés
Az alábbiakban egy interjúrészletet közlünk dr. Gede Mátyással, az ELTE IK Térképtudományi
és Geoinformatikai Intézet egyetemi docensével:
„– Milyen jövőjét látja a térképészetnek, vagy akár jelenét most, mikor mindenki zsebében
ott lapul a Google Maps?
– Amióta ezek a webes térképszolgáltatások és navigációs kütyük elterjedtek, a
turistatérképek és autóstérképek piaca komolyan visszavetődött. De észre kell vennünk,
hogy térképek nélkül el vagyunk veszve a világban. Azt sem szabad elfelejteni, hogy mi a
térkép célja. A webes szolgáltatásoknál a tartalom nagy része automatikusan generálódik
valamilyen adatbázisból, látszik rajta, hogy nem az ember csinálta, így sokszor éppen a
stílus hiányzik belőle, ami az átláthatóságot segítené. Ezt persze nem vesszük észre, mert
bármikor belenagyíthatunk egy adott területbe, egészen addig, amíg ki nem nyomtatjuk. A
nyomtatott, statikussá vált webes térkép használhatatlan.”
Forrás: https://www.eletestudomany.hu/tudomany__technika__muveszet
Feladat:
Ön szerint végleg leáldozott a papír alapú térképek ideje? Ön mit használ utazásai során
a tájékozódáshoz ismeretlen helyen? Fejtse ki véleményét 3-5 egymástól jól elkülöníthető
érvvel, hivatkozzon a felvezető szövegben olvasottakra és személyes élményeire is! Írása
120–200 szó terjedelmű legyen!
...............................................................................................................................................................
Gyakorlati szövegalkotás
Ön olyan telken lakik, melynek szomszédságában egy magántulajdonban lévő gondozatlan
terület található. Hiába próbálta már több ízben felvenni a kapcsolatot a tulajdonossal,
próbálkozása eredménytelen maradt. Önnek a problémát az okozza, hogy a gyomnövények
nagyon elszaporodtak ezen a területen, így a saját telkét is egyre nehezebben tudja rendben
tartani, ráadásul családtagjai közül többekből allergiás reakciót váltanak ki a szezonálisan
megjelenő pollenek.
Feladat:
Írjon panaszlevelet az önkormányzati képviselőnek, amelyben tájékoztatja őt a kialakult
helyzetről, az eddigi sikertelen kapcsolatfelvételről, valamint segítséget kér a probléma
orvoslására! Panaszlevele 2-3 új elemet is tartalmazzon!
A levélben az alábbi neveket használja:
Páfrány Pál önkormányzati képviselő
Polgármesteri Hivatal Vadvirágfalva
1234 Vadvirágfalva, Fő utca 1.
.............................................................................................................................................................
Szövegértés
Mire figyeljetek gyakorlás közben?
1. Először
mindig olvassátok el figyelmesen az egész szöveget! Ez kb. 15-20 percet is igénybe vehet, ne ijedjetek meg
ettől, ne kapkodjatok! A feladatok összeállítói
is gondoltak erre, a fennmaradó idő elegendő a kérdések meg- válaszolására.
2. Nem
célszerű rögtön a kérdések megvalászolásával indítani, mert az egész szöveg ismerete nélkül parttalan
keresgélésbe fullad a feladatmegoldás, és ez jelentős
időveszteséggel jár.
3. Az
egyes szövegértési feladatok sokszor több elemből állnak, ezért a fel- adatok pontos értelmezése is roppant
fontos! Mindig olvassátok végig az egész feladatot,
„rápillantással” nem lehet jó és teljes válaszokat
adni!
4. A
feladatok végén mindig nézzétek meg a szerezhető pontszámokat, ez is orientál benneteket, hogy pl. hány elemre
kell válaszolnotok! (Pl. ha egy feladatra
3 pontot lehet kapni, valószínű, hogy három válaszelemet kell tartalmaznia.)
5. Az
egyes feladatok melletti zárójelben levő számok a szövegek bekezdései- nek a sorszámát jelölik, tehát a
válaszlehetőségeket azokban a bekezdések- ben találhatjátok meg. Ez hatalmas
segítség, ne tévesszétek szem elől!
6. A megoldások közben azért ügyeljetek a helyesírás- ra is, hiszen ebben a feladatrészben is pontokat veszíthettek, ha helyesírási hibákat vétetek!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése