1. Hallgasd meg a balladát!
MEgfigyelési szempontok csoportoknak:
a, Figyeld meg, kik a szereplők! Mit tudunk meg róluk?
b, Milyen helyszínek jelennek meg a műben?
c, Keress példát párbeszédes részekre!
d, Mennyi idő alatt akarták elvinni Mátyás anyjának a levelét fiához?
e, Mennyi idő alatt játszódik a mű története?
f, Milyen színű a pecsét a műben? Ez mire utalhat?
2. Páros feladat - gondolkodós: Tk 27/ 3
3. A balladában 3 műfaj jellemzői is megtalálhatók. Ismételjük át, mi jellemző a BALLADÁRA!
Miket rajzoltál a fogalmához????
Okoskodós: ml 14/1
Epikai, mert ..
Lírai, mert ..
Drámai, mert ...
4. Írd meg a ballada történetét prózában. Maximum 5 mondatban!
- Ha kész vagy, mutasd be az írásod a párodnak!
Házi feladat
1.
A: Írd meg az anya levelét úgy, hogy korhű legyen.
vagy
B: Készítsd el Mátyás anyjának pecsétjét, majd mutasd is be, hogy miből és hogyan készítetted el!
2. Gyakorold be a ballada kifejező olvasását!
3. Tanuld meg a BALLADA jellemzőit!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Teszteld magad!
Arany János: Mátyás anyja
Hogy hívták Mátyás anyját?
Kinek ír levelet?
Hova akarja küldeni a levelet?
Milyen pecséttel látja el a levelet?
Hány nap alatt akarják a cselédek elvinni a levelet? (2)
Ki viszi el végül a levelet?
Mikor érkezik meg a válaszlevél?
Honnan tudjuk, hogy ez a válaszlevél, és nem az, amit az anya írt?
Mi a műfaja az olvasott műnek?
Keress példát rá:
epikai: (Foglald össze 1 mondatban a történetét)
lírai: (Milyen érzelmeket fejez ki?
drámai: (Mi a tragikus, szomorú a történetben? Kik között zajlik párbeszéd?)
-----------------------------------------------------------------------------------
Godolkodós: Tk 27/3
Arany János: A walesi bárdok
1. Hogyan is keletkezett ez a mű? Tk 30-31. oldalon kutass!
- Mikor élt Edward király és hol?
- Mikor foglalta el Wales tartományát?
- Mit tett a walesi énekesekkel?
- Mikor állt neki a költő a ballada megírásának?
- Mikor olvashatták az emberek?
- Milyen esemény alkalmával írta meg ezt a művet Arany?
- Milyen tett kapcsolódik Ferenc József nevéhez?
- Mi lett volna Arannyal, ha kiadja ezt a művet a császár látogatásakor?
- Mit jelent a mű címe? Mit jelent a "bárd" szó?
- (tk. 32. o. kutass!) Milyen címet adományoztak a walesiek Arany Jánosnak?
2. A ballada részei
I. 1-6. vsz.
Edward király Walesbe látogat
II. 7-25. vsz.
A lakomán történteket meséli el, ahol az énekmondók fellázadnak Edward király ellen és nem dicsőítik. Büntetésük: halál.
III. 26-31. vsz
Edward haza megy Londonba. Megbűnhődik tettéért, megőrül.
3. Olvassuk el a 3 részt!
I.
- Miért látogat Edward Welsbe?
- Mi jellemzi ezt a tartományt?
- Hogy él itt a nép?
Feladat:
Készíts egy rajzot a helyszínről, mi minden található itt!
II.
- Hol száll meg Edward?
-Mi a menü?
- Mit hiányol az uralkodó?
- Minek nevezi a walesi urakat?
- Mit éreznek ekkor a walesi urak?
- Hány énekes áll Edward elé?
- Miről énekelnek?
- Mi lesz a jutalmuk az énekükért?
Feladat:
Készíts el egy 3 fogásból álló menüt, amit Edward elfogyaszthatott!
III.
-Hogyan távozik Edward Welsből?
-Milyen fények kísérik útján? Miért?
- Hány bárdot végeztetett ki és hogyan?
- Mi lesz a büntetése a királynak? Miért?
Feladat:
Írd meg 3 mondatban, mi járhatott Edward fejében!
Páros feladat: ml. 16/1. 4.
Otthoni feladat: verstanulás!!!
.............................................................................................
A walesi bárdok
1. tk 31/1
Rész Címe Hangulata
I.
II.
III.
2. Jellemezzétek a szereplőket! Indokoljátok is állításaitokat!
Edward király bárdok
-szavai:
-tettei:
-tulajdonság:
3. Szókincsvadászat
a, ml. 16/3 - szómagyarázatok
b, ml. 16/2 - szóképek
4. Műfaja: történelmi ballada
5. Verselése:
Időmértékes verselés jellemzői (Tk 33. oldal)
- Mi adja az időmértékes verselés ritmusát?
- Mi a rövid szótag jele?
- Honnan tudod, hogy egy szótag RÖVID?
- Mi a hosszú szótag jele?
- Honnan tudod, hogy egy szótag hosszú?
Feladat: Másold le a ballada 1. sorát és jelöld a hosszú és rövid szótagokat!
Edward király, angol király
- - u - - - u -
Feladat: Tk 33. oldal
Keresd meg, hogy mi a neve a következő verslábaknak:
- - neve: ............................................ (Sárát)
- -
u - neve: .............................................. ( Janót)
u -
6. rímelése
a. Milyen az 3. vsz. rímképlete?
abab vagy xaxa
- Melyik sorok rímelnek?
- Hogy nevezzük az ilyen rímeket?
b, Milyen szavakat találsz ebben a sorban, amelyek rímelnek?
"S mind ami bor, pezsegve forr "
- Hol találhatók a rímelő szavak?
- Ezért a nevük: belső rímek!
- Keress ilyet a 4. vsz-ban!
c, Milyen rímelő szavakra lelesz ebben a sorban?
"Harsogjon harsona:"
- Melyik része rímel a szavaknak?
- Az ilyen rímek neve: betűrím, alliteráció.
------------------------------------------------------------------------------
Házi feladat:
- verstanulás
- a kérdésekre válaszolni
Megjegyzések
Megjegyzés küldése