Arany: Mátyás anyja

 1. Hallgasd meg a balladát! 

MEgfigyelési szempontok csoportoknak:

a, Figyeld meg, kik a szereplők! Mit tudunk meg róluk?

b, Milyen helyszínek jelennek meg a műben?

c, Keress példát párbeszédes részekre!

d, Mennyi idő alatt akarták elvinni Mátyás anyjának a levelét fiához?

e, Mennyi idő alatt játszódik a mű története?

f, Milyen színű a pecsét a műben? Ez mire utalhat?


2. Páros feladat - gondolkodós: Tk 27/ 3

3. A balladában 3 műfaj jellemzői is megtalálhatók. Ismételjük át, mi jellemző a BALLADÁRA!

Miket rajzoltál a fogalmához????

Okoskodós: ml 14/1

Epikai, mert ..

Lírai, mert ..

Drámai, mert ...

4. Írd meg a ballada történetét prózában. Maximum 5 mondatban!

- Ha kész vagy, mutasd be az írásod a párodnak!

Házi feladat

1.

A: Írd meg az anya levelét úgy, hogy korhű legyen. 

vagy

B: Készítsd el  Mátyás anyjának pecsétjét, majd mutasd is be, hogy miből és hogyan készítetted el!

2. Gyakorold be a ballada kifejező olvasását!

3. Tanuld meg a BALLADA jellemzőit!


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Teszteld magad!

Arany János: Mátyás anyja

  1. Hogy hívták Mátyás anyját?

  2. Kinek ír levelet?

  3. Hova akarja küldeni a levelet?

  4. Milyen pecséttel látja el a levelet?

  5. Hány nap alatt akarják a cselédek elvinni a levelet? (2)

  6. Ki viszi el végül a levelet?

  7. Mikor érkezik meg a válaszlevél?

  8. Honnan tudjuk, hogy ez a válaszlevél, és nem az, amit az anya írt?

  9. Mi a műfaja az olvasott műnek?

  10. Keress példát rá:

epikai: (Foglald össze 1 mondatban a történetét)

lírai: (Milyen érzelmeket fejez ki?

drámai: (Mi a tragikus, szomorú a történetben? Kik között zajlik párbeszéd?)

-----------------------------------------------------------------------------------

Godolkodós: Tk 27/3

Arany János: A walesi bárdok


1. Hogyan is keletkezett ez a mű? Tk 30-31. oldalon kutass!

  • Mikor élt Edward király és hol?
  • Mikor foglalta el Wales tartományát?
  • Mit tett a walesi énekesekkel?
  • Mikor állt neki a költő a ballada megírásának?
  • Mikor olvashatták az emberek?
  • Milyen esemény alkalmával írta meg ezt a művet Arany?
  • Milyen tett kapcsolódik Ferenc József nevéhez?
  • Mi lett volna Arannyal, ha kiadja ezt a művet a császár látogatásakor?
  • Mit jelent a mű címe? Mit jelent a "bárd" szó?
  • (tk. 32. o. kutass!) Milyen címet adományoztak a walesiek Arany Jánosnak?
2. A ballada részei
I. 1-6. vsz.
Edward király Walesbe látogat
II. 7-25. vsz.
A lakomán történteket meséli el, ahol az énekmondók fellázadnak Edward király ellen és nem dicsőítik. Büntetésük: halál.
III. 26-31. vsz
Edward haza megy Londonba. Megbűnhődik tettéért, megőrül.

3. Olvassuk el a 3 részt!
I.
- Miért látogat Edward Welsbe?
- Mi jellemzi ezt a tartományt?
- Hogy él itt a nép?
Feladat:
Készíts egy rajzot a helyszínről, mi minden található itt!

II.
- Hol száll meg Edward?
-Mi a menü?
- Mit hiányol az uralkodó?
- Minek nevezi a walesi urakat?
- Mit éreznek ekkor a walesi urak?
- Hány énekes áll Edward elé?
- Miről énekelnek?
- Mi lesz a jutalmuk az énekükért?
Feladat:
Készíts el egy 3 fogásból álló menüt, amit Edward elfogyaszthatott!

III.
-Hogyan távozik Edward Welsből?
-Milyen fények kísérik útján? Miért?
- Hány bárdot végeztetett ki és hogyan?
- Mi lesz a büntetése a királynak? Miért?
Feladat:
Írd meg 3 mondatban, mi járhatott Edward fejében!

Páros feladat: ml. 16/1. 4.

Otthoni feladat: verstanulás!!!
.............................................................................................

A walesi bárdok

1. tk 31/1

Rész Címe Hangulata
I.
II.
III.

2. Jellemezzétek a szereplőket! Indokoljátok is állításaitokat!

                        
Edward király bárdok


-szavai:
-tettei:
-tulajdonság:

3. Szókincsvadászat

a, ml. 16/3 - szómagyarázatok
b, ml. 16/2 - szóképek


4. Műfaja: történelmi ballada

5. Verselése:

Időmértékes verselés jellemzői (Tk 33. oldal)

- Mi adja az időmértékes verselés ritmusát?
- Mi a rövid szótag jele?
- Honnan tudod, hogy egy szótag RÖVID?
- Mi a hosszú szótag jele?
- Honnan tudod, hogy egy szótag hosszú?

Feladat: Másold le a ballada 1. sorát és jelöld a hosszú és rövid szótagokat!

Edward király, angol király
- - u - - - u -

Feladat: Tk 33. oldal
Keresd meg, hogy mi a neve a következő verslábaknak:

- - neve: ............................................ (Sárát)
- -
u - neve: .............................................. ( Janót)
u -

6. rímelése

a. Milyen az 3. vsz. rímképlete?

abab vagy xaxa

- Melyik sorok rímelnek?
- Hogy nevezzük az ilyen rímeket?

b, Milyen szavakat találsz ebben a sorban, amelyek rímelnek?

"S mind ami bor, pezsegve forr "

- Hol találhatók a rímelő szavak?
- Ezért a nevük: belső rímek!
- Keress ilyet a 4. vsz-ban!

c, Milyen rímelő szavakra lelesz ebben a sorban?

"Harsogjon harsona:"

- Melyik része rímel a szavaknak?
- Az ilyen rímek neve: betűrím, alliteráció.

------------------------------------------------------------------------------

Házi feladat:
- verstanulás
- a kérdésekre válaszolni







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés