6 nyelvtan
Ide kattints rá!
GyakorlásON
1. Olvassuk el a szöveget!
2. Villámkérdések:
- Hol található FAGYFÖLD?
- Miről lehet felismerni, hogy ott vagy?
- Mit tudtál meg JÉGARC-ról?
3. Kreatív írás
A. csoport
- Milyen hír állhatott a hóviharról, amiben a kincstár is megmenekült? Fogalmazzatok meg egy rövid HÍRT!
B. csoport
- Írjátok meg az egyik bent rekedt lakos rövid, segélykérő emailjét, amit eljuttatott az egyik távoli rokonának!
C. csoport
- Egy turistacsoport érkezik Fagyföldre. Mutasd be nekik ezt a települést! Mi minden látható itt?
D. csoport
- Válassz ki egy jelenetet a szövegből, majd álljatok be egy élőképbe. Taps után keltsétek életre a szereplőket!
4. Érzelmek álarcában - Igaz - Részben _ Nem igaz
- Az emberek néha álarcot viselnek az érzelmeik elrejtésére.
- Az álarc mögé nem láthat be senki.
- Mindig könnyű kimutatni az érzéseinket.
- Néha fontos, hogy elrejtsük az érzelmeinket!
- .........................................................................................................................................................
- Hány melléknév található az 1. mondatban?
- Cseréld ki ezeket az ellentétükre és írd le a mondatot így!
- Keress példát felsőfokú melléknévre!
- Mi lehet ennek a szónak az ellentéte?
- Írj példát a "beszél" szó rokon értelmű párjára!
- Keres meg a következő szavak megfelelőjét a szövegben!
- - baj -
- - szóbeszéd-
- -figyelj ide-
- - munka -
- -éteé-
- -nem tudott kijutni-
- - izgalom-
- Írj 3 példát igakötős igékre!
- Mi a szófaja ennek a szónak: "több"?
- Miben hasonlít ez a szó a melléknevekhez?
Gyakorlás
Dóri naplója
Dömötör továbbra is vigasztalhatatlan a papagáj miatt. Amióta véget ért a szerelem Mirtill-lel, megint utál iskolába járni. Akárcsak elsős korában. Emlékszem az első napra, szeptember 1-jére. Igaz, korábban gyakran járt már az iskolában, például 2019 júniusában, az évzárón, azon a napon mégis alig akarta elengedni anya kezét. Pedig mi, ötödikesek adtuk a műsort! Szerintem a hatvan ötödikes közül Danival mi izgultunk és készültünk a legjobban, mert mindkettőnk kistesója egyszerre kezdte az iskolát. Az osztállyal közösen készítettük el mind a húsz darab baglyos kitűzőt az 1. b-nek. (Nekem úgy tűnt, legalább húszezer baglyot vágtunk ki!) Az évnyitó után Döme is hosszan búcsúzott anyától, akárcsak Miklós, mielőtt Budára indult. A harmadik óra után Danival lementünk megnézni Nórit és Dömét. Döme azonnal kijelentette, hogy ő már eleget járt iskolába, és most rögtön menjünk haza. Nagy nehezen aztán megértette, hogy anya majd csak 1 óra után jön érte, azt meg nem is mertem neki mondani, hogy később meg majd csak 4 órakor mehet haza. Úgysem értette volna!
- Milyen számneveket találsz a szövegben?
- A keltezésben az évszám, a számmal írt hónap és a nap után pontot teszünk. Például: 2019. 10. 6.; 2021. XI. 16. Ugyanakkor nem teszünk pontot az évet és a napot jelölő sorszámnevek után, ha toldalékot kapcsolunk hozzájuk. A pontot a kötőjel helyettesíti. Például: 1848. március 15-én, október 23-a, 2025-ben, 1-én vagy 1-jén.
A leggyakoribb hibát akkor vétjük, amikor sorszámnév helyett tőszámnevet használunk. Aki azt állítja, hogy a 6 b-be jár, az egyszerre 6 osztályban tanul, ráadásul mindegyik bé. Pedig csak a 6. b óráit látogatja, s az sem kevés! Senki sem lakik tíz kerületben, a tizedik kerületben viszont annál többen. A hónapok napjainak megnevezésekor sem helyes a tőszámnév alkalmazása. Nem november húszra kell megírnod a házi olvasmány naplóját, hanem november huszadikára. S bár jó lenne 23 napos tanítási szünet, nem október huszonhárom, hanem október huszonharmadika a helyes.
- Hatos vagy hatodikos - online feladat
- Helyes kis számok
https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_6_nat2020/lecke_01_019
4. Szólások, mondások
- Elveszett számnevek feladat az okostankönyvből
Megjegyzések
Megjegyzés küldése