6 nyelvtan

 Ide kattints rá!

PADLET



GyakorlásON

1. Olvassuk el a szöveget!

2. Villámkérdések:

  • Hol található FAGYFÖLD?
  • Miről lehet felismerni, hogy ott vagy?

  • Mit tudtál meg JÉGARC-ról?
- lakhelye:
- külseje:
- szokásai:
- Miért kaphatta ezt a nevet?
- Mi lenne a beceneve?

3. Kreatív írás

A. csoport 

- Milyen hír állhatott a hóviharról, amiben a kincstár is megmenekült? Fogalmazzatok meg egy rövid HÍRT!

B. csoport

- Írjátok meg az egyik bent rekedt lakos rövid, segélykérő emailjét, amit eljuttatott az egyik távoli rokonának!

C. csoport

- Egy turistacsoport érkezik Fagyföldre. Mutasd be nekik ezt a települést! Mi minden látható itt?

D. csoport

- Válassz ki egy jelenetet a szövegből, majd álljatok be egy élőképbe. Taps után keltsétek életre a szereplőket!

4. Érzelmek álarcában - Igaz - Részben _ Nem igaz

  • Az emberek néha álarcot viselnek az érzelmeik elrejtésére.
  • Az álarc mögé nem láthat be senki.
  • Mindig könnyű kimutatni az érzéseinket.
  • Néha fontos, hogy elrejtsük az érzelmeinket!
A. B . csoport:
Feladat: Milyen "álracokat" viselt a történetben Jégarc? Mi volt ennek az oka? Hogy változott ez meg a történet során?
A véleményeteket álarcokkal és színekkel is fejezzétek ki!

C. D. csoport
Feladat: Milyen álarcot viseltek a többiek? Miért? Hogyan változott ez meg a történet során?
A véleményeteket álarcokkal és színekkel is fejezzétek ki!

5. Mit üzen nekünk ez a történet?

- Fogalmazzátok meg közösen!
  • .........................................................................................................................................................

6. Nyelvtani tudáspróba

  • Hány melléknév található az 1. mondatban?
  • Cseréld ki ezeket az ellentétükre és írd le a mondatot így!
  • Keress példát felsőfokú melléknévre!
  • Mi lehet ennek a szónak az ellentéte?
  • Írj példát a "beszél" szó rokon értelmű párjára!
  • Keres meg a következő szavak megfelelőjét a szövegben!
  • - baj -
  • - szóbeszéd-
  • -figyelj ide-
  • - munka -
  • -éteé-
  • -nem tudott kijutni-
  • - izgalom-
  • Írj 3 példát igakötős igékre!
  • Mi a szófaja ennek a szónak: "több"?
  • Miben hasonlít ez a szó a melléknevekhez?
.........................................................................................................................................................

Gyakorlás

 Dóri naplója

Dömötör továbbra is vigasztalhatatlan a papagáj miatt. Amióta véget ért a szerelem Mirtill-lel, megint utál iskolába járni. Akárcsak elsős korában. Emlékszem az első napra, szeptember 1-jére. Igaz, korábban gyakran járt már az iskolában, például 2019 júniusában, az évzárón, azon a napon mégis alig akarta elengedni anya kezét. Pedig mi, ötödikesek adtuk a műsort! Szerintem a hatvan ötödikes közül Danival mi izgultunk és készültünk a legjobban, mert mindkettőnk kistesója egyszerre kezdte az iskolát. Az osztállyal közösen készítettük el mind a húsz darab baglyos kitűzőt az 1. b-nek. (Nekem úgy tűnt, legalább húszezer baglyot vágtunk ki!) Az évnyitó után Döme is hosszan búcsúzott anyától, akárcsak Miklós, mielőtt Budára indult. A harmadik óra után Danival lementünk megnézni Nórit és Dömét. Döme azonnal kijelentette, hogy ő már eleget járt iskolába, és most rögtön menjünk haza. Nagy nehezen aztán megértette, hogy anya majd csak 1 óra után jön érte, azt meg nem is mertem neki mondani, hogy később meg majd csak 4 órakor mehet haza. Úgysem értette volna!

  • Milyen számneveket találsz a szövegben?
1. Számok írása


2. Dátumok, keltezés

  • keltezésben az évszám, a számmal írt hónap és a nap után pontot teszünk. Például: 2019. 10. 6.; 2021. XI. 16. Ugyanakkor nem teszünk pontot az évet és a napot jelölő sorszámnevek után, ha toldalékot kapcsolunk hozzájuk. A pontot a kötőjel helyettesíti. Például: 1848. március 15-én, október 23-a, 2025-ben, 1-én vagy 1-jén.

3. A számnevek használata

A leggyakoribb hibát akkor vétjük, amikor sorszámnév helyett tőszámnevet használunk. Aki azt állítja, hogy a 6 b-be jár, az egyszerre 6 osztályban tanul, ráadásul mindegyik . Pedig csak a 6. b óráit látogatja, s az sem kevés! Senki sem lakik tíz kerületben, a tizedik kerületben viszont annál többen. A hónapok napjainak megnevezésekor sem helyes a tőszámnév alkalmazása. Nem november húszra kell megírnod a házi olvasmány naplóját, hanem november huszadikára. S bár jó lenne 23 napos tanítási szünet, nem október huszonhárom, hanem október huszonharmadika a helyes.

  • Hatos vagy hatodikos - online feladat
  • Helyes kis számok

https://www.nkp.hu/tankonyv/magyar_nyelv_6_nat2020/lecke_01_019


4. Szólások, mondások

  • Elveszett számnevek feladat az okostankönyvből


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

Toldi: Előhang