6 nyelvtan

 Ismétlés: A melléknév

1. A melléknevet onnan lehet felismerni, hogy ... . Úgy kérdezünk rá, hogy : .........., ................. .

2. VERSELŐS

A téli szünettel kapcsolatban írj a füzetedbe középre egymás alá 6 főnevet, ami először eszedbe jut! Például: műsorok. 

Most kapcsolj hozzájuk egy jellemző melléknevet! Például: uncsi műsorok. Máris kész lett az első idei szabadversed! Olvasd fel a szomszédodnak!

TÉLI SZÜNET 

Hófehér táj, 

csendes éj,

Csillogó jég, 

fagyos szél.

Uncsi műsor,

álmos ágy.

3. Játék a melléknevekkel

- Aki nem bánatos, az ...................... . Aki nem hallgatag, az .......................... .

- Az étel, ha nem finosm, akkor .................... . Az ajándék, ha nem hasznos, akkor .........................

- A fim, amit nézel, ha nem uncsi, akkor ............... . A takaród, ha nem puha, akkor .........................

4. Téli szüneti legek...

  • Mi volt a legizgalmasabb dolog, amit csináltál?
  • Mi volt a legjobb étel, amit ettél?
  • Mi volt a legérdekesebb ajándék, amit kaptál?
  • Melyik nap volt a legunalmasabb?
5. Villámválaszok
- Melyiket szereted jobban?
  • kóla/ narancslé
  • sós/édes süti
  • film/mozi
  • zuhany/kád
  • alvás/ futás
- Alkoss összehasonlító mondatokat a saját válaszaid alapján! Mindegyik összehasonlításnál más-más melléknevet használj!
  • A narancslé finomabb, mint a kóla.
  • ..
6. SZÖVEGREKONSTRUÁLÁS

A havas udvaron boldog gyerekek szaladgáltak, miközben éles szél fújt a fagyos tájon.
A puha kesztyűk és vastag kabátok alatt mindenki kipirult arccal, nevetve gurította a hatalmas hógolyókat.
Egy gyors szánkó siklott le a meredek, jeges dombról, miközben a vidám kiáltások messzire hallatszottak.
Otthon a meleg konyhában finom kakaó és friss sütemény várta az átfagyott kezeket.
A hatalmas kandalló előtt pihe-puha takarókba burkolózva álmodoztak a gyerekek a következő nap kalandjairól.

Feladat:
- Számold össze, hány melléknevet tartalmaz a szöveg!
- Most egészítsétek ki a szöveget más szavakkal, hogy változzon  meg a hangulata!

A ................ udvaron ..... gyerekek szaladgáltak, miközben ..... szél fújt a ..... tájon.
A ..... kesztyűk és ..... kabátok alatt mindenki kipirult arccal, nevetve gurította a ..... hógolyókat.
Egy ..... szánkó siklott le a ..... dombról, miközben a ..... kiáltások messzire hallatszottak.
Otthon a ..... konyhában ..... kakaó és ..... sütemény várta az átfagyott kezeket.
A ..... kandalló előtt ..... takarókba burkolózva álmodoztak a gyerekek a következő nap kalandjairól.

A csoport
- Derítsétek ki, hogy milyen szóból képeztük a következő mellékneveket!
  • havas
  • hatalmas
  • jeges

B csoport

- Miért nem melléknév vajon a: KIPIRULT, ÁTFAGYOTT , KÖVETKEZŐ szó?
- Mi a szótöve? kipirul (ige)  átfagy (ige) következ)ik) (ige)
- Hogy kérdezünk az egész szóra? - milyen?
Az ilyen szavakat MELLÉKNÉVI IGENÉVNEK nevezzük!
- Ige a szótöve, de úgy kérdezünk rá, mintha melléknév lenne!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Házi feladat
Folytassátok a történetet az utolsó mondattól!
A csoport: 6 mondat
B csoport: 10 mondat
Legyen mindegyik mondatban melléknév, amit színessel húzzatok is alá! A történet lehet igaz, vagy kitalált. A lényeg, hogy izgalmas legyen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A számnév

1. Ráhangoló feladat

Írj magaddal kapcsolatban 2 számot a füzetedbe, majd mutasd meg a szomszédodnak. Neki kell kitalálni, mire vonatkozhatnak ezek a számok. Erre csupán 2 perc áll rendelkezésre! Hajrá!

2. Számok az életünkben. Nevezzetek meg fontos számokat, amik rátok jellemző?

  • születési idő
  • életkor
  • magasságod
  • testsúly
  • névsorban hányadik vagy
  • osztályzat
3. Mi jut eszedbe a TÚZOK szóról? 

Feladat: mtk. 95/2. feladat

4. Tk. 96/ 3

-Keress szinonimákat a SOK szóra!

Segítség: online szótár  https://szinonimaszotar.hu/keres/sok

  • SZÓJÁTÉK: mtk. 97/6,
  • Nyelvhelyesség: 97/9

5. Mi a különbség a következő számnevek között? Foglald őket mondatba!

HÁROM    HARMADIK  HARMAD
  • Milyen fajtái vannak a számnévnek?
  • Feladat: 96/4.
  • Gyakorlás: 97/8.
6. Összefoglalás

A hatodik osztály ma rengeteg feladatok megoldott, így a húsz csapatból 1,5 ponttal az első lett.
  • Mit fejez ki a számnév?
  • Melyek a kérdései?
  • Milyen fajtái vannak?
...............................................................................................................................................

Házi feladat:
- a számnév fogalma
- a számnév fajtái
- írásbeli: mtk. 96/5. 

B CSOPORT-NAK PLUSZBAN

95/ 1. és a 97/7. 


......................................................................................................................................................


A számnév helyesírása

1. Ismétlés

A hatodik osztály ma rengeteg feladatok megoldott, így a húsz csapatból 1,5 ponttal az első lett.

- Válaszd ki a számneveket!

- Mit fejeznek ki ezek a szavak?

- Hogyan kérdezünk a számnévre?

- Határozd meg, hogy az aláhúzott szavak melyik számnévfajtába tartoznak!

GYAKORLÁS:

  • A és B csoport:mtk 96/5. b feladat           
  •   
  • B csoport: 97/7  Feladat: Mondjatok példát helyzetekre, amikor elhangozhatnának ezek a mondatok!
2. Betűvel vagy számmal?   98/1

290.A számokat írhatjuk betűvel is, számjeggyel is. Hogy mikor használunk betűírást, mikor számjegyírást, arra nincs általános szabály. A kialakult gyakorlat szerint inkább betűírást használunk egyrészt a folyamatos, főképpen irodalmi jellegű szövegben a rövid szóval kimondható számok lejegyzésekor, például: öt, húsz, ezer, százezer, tízmillió; másrészt akkor, ha a szám toldalékos alakban, összetételben vagy névutós szókapcsolatban szerepel, például: huszonötöt, ezernek, tízféle, hatvan után, harmadmagával, kéthetenként. Számjegyírást használunk egyrészt a hosszabb szóval kimondható, nagyobb számok írásában, például: 388 személy részére, 65 téglát; másrészt az időpont, pénzösszeg, mérték, statisztikai adat és hasonlók lejegyzésében, például: du. 5 órakor, 2890 Ft, 15 méter szövet. S végül számjeggyel írhatjuk a háromjegyűnél nagyobb kerek számok előtagját, például: 107 ezer, 6 millió.

  • Betűvel írjuk: irodalmi szövegekbe, rövid, toldalékos, összetett szóban szerepel
  • Számmal írjuk: hosszabb számok, időpont, pénz, mérték, statisztikai adat, évszámok
3. A számok írása betűvel

SZABÁLY: 2000-ig egybe írjuk a számokat, utána, hármasával csoportosítva kötőjellel!

Pl. 1970 - ezerkilencszázhetven
PL. 2002 - kétezer-kettő

Feladat: 98/3

4. A számnevek toldalékolása 98/5.

Példa: ötvenkilenccel - ötvenkilenc-cel - 59-cel

5. Keltezés 99/9

  • év = 2025.
  • hónap = január, jan. 01. I.
  • nap = 14.
Ha toldalékoljuk a napot:, akkor a toldalékot ..........kötőjellel............ kapcsoljuk a számhoz, és a szám után .....nem.......... teszünk pontot.

 Példa_ 2024. december 24-én

Feladat: 
- Írd le a mai dátumot mindenféle variációban!
- Mikor születtél? Írd le a dátumot toldalékos alakban!

6. ÖSSZEFOGLALÁS

Házi feladat:
- a feladatok begyakorlása
- 98/4. 
- 28. tollbamondás lemásolása a füzetbe
- online feladatok










............................................................................................................................................................



Röpdolgozat

1. Mi a melléknév kérdése?          ..................................   Mit fejez ki a melléknév? ......................

2. .Írj a következő dolgokról 3-3 melléknevet:

a, Toldi György az, aki ..., ..., .... . b, A leves, amit tegnap ettem, ........, ..., ... . c, A rajz óra  ...., ..., ... .

3. Írjál 3 rokon értelmű szót a következő 2 szóhoz: okos: ........................ buta: .......................

4. Határot meg a következő melléknevek ellentét:

a, lusta -  b, magas -   c, kedves -       d, fontos -            e, zsugori - 

5. Egészítsd ki ez a pár mondatot odaillő melléknevekkel! 

A ........... város reggel ................ ébredt. Az utcákat a ............... péksütemények illata lengte be. A ................ égbolton a  nap fénye visszatükröződött az üvegépületek .......................... felületén. Az utcákon ...................... emberek léptei megtörték  a csendet.   A parkok ...................... fái között kutyákat sétáltattak néhányan. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Névmások - összefoglaló feladatok

7. o nyelvtan - Gyakorlás: mondatelemzés