6 irodalom


Időmértékes verselés dolgozathoz gyakorlás:

https://learningapps.org/display?v=p1n3k9xat24


A walesi Bárdok verselése                 Tk. 54. oldal

  • Milyen a ballada verselése?
  • Mi adja a verselés alapját?
  • Számít-e a szóhatár?
  • Mi számít rövid szótagnak?
  • Mi a jele?
  • Mi számít hosszú szótagnak?
  • Mi a jele?
  • Hogy hívjuk az időmértékes verselés alapegységét?
  • Mi a jele a : JAMBUS-nak?

  • betűcsaládvidámgyanústekintragaszt kilenc amúgy

  • Mi a jele SPONDEUS-nak?
  • árnyékzöldségaprócsípős ráérbólint harmincarrébb
GYAKORLÁS:


Feladat:

- Írd le a saját neved! Keresd meg bent a hosszú és a rövid szótagokat és jelöld a tanult módon!

- Másold le az első 4 sort a balladából!

- Jelöld a hosszú és rövid szótagokat!

- Tapsold le a jelek szerint a sorok ritmusát!
- Most a tapshoz mondd a szöveget is!

- Keresd meg a rímelő sorokat!
- Milyen rímfajtára ismertél rá?

Házi feladat:
- A 2. versszak lemásolása és a verslábak bejelölése!

.......................................................................................................................................................


Csörsz és Délibáb

1. Villámkérdések

  • A történet arról szól, hogy ...
  • Rád szemet vetett ....
  • Azért nem tudta elfoglalni, mert ..
  • Szakállas Rád azt üzente a Csörszéknek, hogy hagyják el hazájukat, amíg ...
  • Farkas szemet nézett egymással ...
  • Harc helyett a 2 vezér ...
  • Egy nap azonban Csörsz nem a zsákmány felét kérte, hanem ..
  • Rád azért teljesítette Csörsz kérést, mert ...
  • Rád azonban úgy vágott vissza Csörsznek, hogy ..
  • Csörsz nem tudta teljesíteni a feltételt, mert ...
  • Délibáb úgy emlékezik Csörszre, hogy ...
2. Bizonyítsd be, hogy ez a történet MONDA! tk. 10. o.

  • .....................................i alkotás, mert szerzője ismeretlen.
  • formája lehet: ..................... vagy ..........................
  • Témája: történelmi .........................., ............................... vagy ..............................

3. Kutass! tk. 11. o.

  • Léteznek-e a monda szereplői?
  • Éltek-e itt a longobárdok és az avarok?
  • Létezett-e az árok?
4. Mondatípusok Tk. 11. o.

  • Mit magyaráznak meg a HELYI MONDÁK?
  • Miről szólhatnak a TERMÉSZETI mondák?
5. Villámkérdés

  • Hogyan folytatódna a történet, ha nem hal meg Csörsz a viharban?
  • Teljesíteni tudta volna-e Csörsz a feltételt?
  • Délibáb örült-e az apja döntésének?
Házi feladat:
- a monda fogalmának megtanulása
- a monda típusainak jellemzői
- Írj a településed nevének eredetéről egy rövid eredetmondát! Hogyan kaphatta pont ezt a nevet?

A tordai hasadék




  • Kiről szól a monda?
  • Kik ellen harcolt?
  • Mire vállalkozott az előseregével a király?
  • A kunok 2 tűz közé vették a magyarokat. Mivel harcoltak ellenük?
  • Hogyan menekült meg a király?
  • Mi őrzi ennek az eseménynek az emlékét?

................................................................................................................................................................

Rege a csodaszarvasról



  • Feladatok: Válaszold meg a tankönyv kérdéseit a csoportoddal!

A. csoport                          B csoport                         C csoport                     D csoport

tk 17/ 2. 3                          17/ 3. 4. 6.                        17/ 6. 7. 8.               18. o. Mi a rege?
                                                                                                                              Mi az eredetmonda?
                                                                                                                              Milyen a verselése?
                                                                                                                               Milyen a rímelése?

...............................................................................................................................................................
 Mondák a magyar történelemből

1. Tordai hasadék - szövegértés

2. Zotmund

  • Ki számít HŐS-nek szerinted?
  • Mond példát HŐSTETTRE!
  • Ki volt Zotmund? - tk. 25. o. 
- ekkor élt:
- rangja:
- + tulajdonsága:
- példa lehet, mert:

3. Közös olvasás

- Kik harcoltak egymás ellen?
- Mi volt az oka?
- Milyene eszközökkel harcoltak?
- Mennyi ideje tart a harc?
- Mire vállalkozott Zotmund?
- Miért járt sikerrel?
- Mi lett az ostrom vége?

4. GONDOLKODÓS

A: tk. 25/ 1. 4.                                       B: tk 25. A búvárkodás története


Házi feladat:
- a 2 történet elmesélése
- tk . 25/ 5

Csanád

1. Ismétlés - Villámkérdések - HF. meggóhallgatása

2. CSANÁD

Csoportos kutatómunka

A: Ki volt szent György? - tk. 23. o
  • Mikor van ez az ünnep?
  • Mit ünneplünk ekkor?
  • Milyen hiedelem járta az emberek között?
  • Hogyan védekeztek ellene az emberek?
B: Mit kell tudni a SÓ-ról? - tk. 20-o
  • Mikor volt hazánkban sóbányásazt?
  • Honnan hova került a só?
  • Hogy hívták azt a helyet, ahol a só ügyeivel foglalkoztak?
  • Mit jelent ez a mondás ma: "Menj el a sóhivatalba!"

3. CSANÁD története

  • A történet ideje:
  • Helyszínei:
  • Főszereplők:
  • Probléma:
  • Ellenfelek lettek:
  • Árulás:
Kihívás: Te választhatsz!
  • Foglald össze 3 mondatban a történetet!
  • Foglald össze 2 mondatban a történetet!
  • Foglald össze 1 mondatban a történetet!


4. Villámkérdések pároknak  - a füzetedbe dolgozz!

Tk. 22/ 1. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

5. Mi a monda? Keressünk jellemző vonássokat! tk. 23. o.

- szerzője?
- formája?
- valóságtartalma?
- kitalált rész?
- fajtája? 

Műfaja: TÖRTÉNELMI MONDA

Valódáság és mese keveredik. Bizonyítsd ezt be!

valóság:                                                                    mese:

Házi feladat:
- a füzetbe leírtakat megtanulni
- 5 kérdést írni Csanádhoz!

...........................................................................................................................................................

Teszteld magad!              Kőmíves Kelemenné

-          1. Hol játszódik a történet? Add meg minél pontosabban!

-          2. Hány kőmíves építi a várat?

-           3.  Mi a problémájuk?

        4. Hogyan akarják megoldani ezt?

-            5. Sorolj fel 2 példát, miket áldoztak fel régen az emberek az építkezéseken?

-              6. Miért tették ezt?

          7.Kit áldoztak ebben a műben fel és hogyan?

-           8. Mi lett a kőmívesek jutalma?

-             9. A mű népballada vagy műballada?

3.      10. Bizonyítsd be, hogy ez a mű ballada! Írj példát:

ü  párbeszédre

ü  tragikus eseményre ( 2)

ü  balladai homályra, vagyis mit nem mesél el?

11.  Válassz ki egy szereplőt! Jellemezd minél részletesebben! Legalább 5 információt írj róla! Ne felejtsd el a tulajdonságokat megindokolni!

Kőmíves Kelemen  vagy Kőmíves Kelemenné

………………………………………………………………………………


 2. óra

a, Szövegértés feladatlap kitöltése

Kreatív írás feladatok

1. A jó tanár ismérvei 

  • Fogalmazd meg 8-10 pontban, milyen szerinted a jó tanár!
  • Készíts egy ilusztrációt is!
2. Írj egy naplóbejegyzést a keddi vagy a tegnapi napodról!

3. óra


Gyakorlás: Kőmíves Kelemenné

1. Villámkérdések


2. A ballada felépítése - a helyes megoldást másold le a füzetedbe!




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Toldi: Előhang

Névmások - összefoglaló feladatok